Az Európai Unió pontosan megállapítja a vezetési és pihenőidő szabályait. Nem véletlenül azok a számok szerepelnek a meghatározásban, amelyek, így érdemes komolyan venni őket. A nem betartás általában kezdő sofőröknél a gyakoribb, akik régóta vezetnek, tudják, hogy a hosszú utak alkalmával, mennyire fontos is a pihenő. Nem csak önmagunk, de mások testi épségét is veszélyeztetjük, ha nem vesszük komolyan őket, ezt pedig egy felelős sofőr nem engedheti meg magának.

GKI - pihenőidő

GKI – pihenőidő

A szabályozás értelmében a napi vezetési idő nem haladhatja meg a 9 órát, azonban hetente két alkalommal meghosszabbítható 10 órára. Egy héten pedig 6 napi vezetési időszak lehetséges maximálisan. Látható, hogy a számok, az egyébként is érvényes fizikai és szellemi terhelhetőséget veszik alapul. Érvényesek azonban ezek egy sofőr esetén, de vajon, hogy áll a dolog, ha az autóbusz vagy a kamion két sofőrrel megy?

Több fős személyzet esetén a járművezetőnek 30 órán belül legalább 9 órás napi pihenőidőt kell tartania. Látható tehát, hogy a pihenési óraszámok ez esetben sem változnak, csupán több, kettő, három stb. sofőrre vannak definiálva. Több gyakorlott sofőr, ha úgy tetszik öreg róka blogján elhangzik a pihenőidő betartásának fontossága. Aki nem pihen „oroszrulettet játszik” olvasható néhol.

Az autóbuszvezetők esetében azonban némi engedményt tesz a szabályozás. A jogszabályban a következő olvasható: A nemzetközi különjárati személyszállítást végző autóbusz vezetője ugyanis 6 nap helyett maximum 12 napot dolgozhat heti pihenőidő közbeiktatása nélkül. Ezt követően azonban két rendszeres vagy egy rendszeres és egy csökkentett heti pihenőidőt kell tartania és a csökkentést három héten belül kompenzálni kell. Látható, hogy a heti pihenők esetében bizonyos óramennyiséget átcsoportosítani lehet későbbi időpontra, de elvenni a pihenőidő mennyiségéből nem enged a szabályozás.

A 12 vezetéssel töltött nap összesített vezetési ideje a 90 órát nem haladhatja meg.

Iskolánk GKI tanfolyamain ezekről és sok más fontos és szükséges témáról tanulnak hallgatóink. Szerezze meg Ön is naprakész és versenyképes tudását nálunk! Jelentkezzen még ma!

Hasonló cikkek

Útdíjak az EU-ban Ha valaki nemzetközi fuvarozással foglalkozik, akkor fontos, hogy tisztában legyen vele, melyik országban milyen szabályok vonatkoznak az autópályák h...
Hölgyeknek is nyitott a pálya! 2. rész A cikksorozat első részében azt kezdtük el fejtegetni, hogy a hölgyek hogy érezhetik magukat és mennyire lehetnek sikeresek az alapvetően férfias szak...
Kettő az egyben Hivatásos sofőröknek 2009 óta kötelező GKI tanfolyamon részt venni, hogy megszerezhessék a GKI igazolványukat, amivel jogosultságot szereznek a munkáj...
GKI tanfolyam a biztonságért Mindenkinek GKI tanfolyamra kell beiratkoznia, aki autóbuszos személyszállítást végez vagy teherautó sofőrként dolgozik, és lejár az öt éves GKI kárty...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!