Az 561/2006 EU rendelet értelmében 2007. április 11-étől jelentős változások történtek a közúti személy- és áruszállításban. A sofőröknek nemcsak GKI kártyával kell rendelkezniük ahhoz, hogy szabályosan vezessenek: a fenti rendelet meghatározza a vezetésre fordított maximum, illetve a pihenésre fordított minimum időt napi, heti és kétheti előírások formájában. E szerint a napi vezetési idő összesen nem haladhatja meg a 9 órát, azonban heti 2 alkalommal 1-1 órával meghosszabbítható. A heti vezetési idő legfeljebb 56 óra, a kétheti pedig 90 óra lehet. 4,5 órás vezetés után a gépkocsi sofőrnek egy 45 perces szünetet kell tartania, amelyet egy 15 és egy 30 perces szünettel helyettesíthet. A megszakítások sorrendje nem cserélhető fel!

Fontos a pihenőidő betartása

Fontos a pihenőidő betartása

A napi pihenőidő legalább 11, a heti pedig 45 óra

Ezen kívül a gépkocsivezetőnek a napi és heti munka befejeztével pihenőidőt kell tartania: a napi legalább 11 óra legyen, de két részre is bontható, ám ebben az esetben az egyik szakasz legalább 3, a másik pedig 9 óra legyen. Itt sem cserélhető fel a sorrend! A sofőr csökkentett napi pihenőidőt is tarthat, de legfeljebb heti hármat. A gépkocsivezető heti rendszeres pihenőideje minimum 45 óra kell legyen, illetve csökkentheti legkevesebb 24 órára, ám ezt 3 héten belül kompenzálnia kell egy másik legalább 9 órás napi pihenőidőhöz kapcsolva. Két héten belül legfeljebb egyszer lehet csökkenti a heti pihenőidőt. A heti pihenőidők között 6×24 óránál több nem telhet el.

Ellenőrzés és bírság

A hatóság az 57/2007. (III. 31.) kormányrendelet alapján fokozottan ellenőrzi a pihenőidők betartását, és a jogszabályok be nem tartása esetén bírsággal sújthatja a vezetőt. Ellenőrzés során a vezetési és pihenőidőket, az adatrögzítő (tachográf) lapok, a járművezetői kártya és a közúti szállításhoz szükséges dokumentumok meglétét, helyes kitöltését és érvényességét vizsgálják, akár 28 napra visszamenőleg. A megszakítás nélküli folyamatos vezetési idő túllépése esetén időtartamtól függően a vezető 50–200 ezer forintos büntetést kaphat. (Ha például 6 perccel lépi túl, 50 ezer; ha 10-15 százalékban, 200 ezer forintos bírság jár.) A szabálysértés az EU-n belül bárhol történhet; az uniós bírságok a fentiek többszörösei is lehetnek. Fontos, hogy a gépkocsivezető tisztában legyen a tachográf  helyes kezelésével! Cégünk ezzel kapcsolatban is indít tanfolyamokat, valamint természetesen GKI tanfolyamok széles választékával várunk minden érdeklődőt!

Frissítés: Cikkünk folytatása – Belgiumban büntetik a sofőröket, ha a vezetőfülkében pihennek

Hasonló cikkek

Egy GKI vizsgával két szakma Azoknak, akik hivatásos sofőrként róják az utakat, 2009 óta kötelező GKI tanfolyamot végezniük, majd GKI vizsgát tenniük. Az alaptanfolyam mellett, to...
GKI vizsga ára Azzal már szinte mindenki tisztában van, aki ezen a területen dolgozik, hogy GKI vizsga nélkül semmilyen 3,5 tonnánál nehezebb jármű nem vezethető. A ...
Gyakori kérdések a GKI kártyával kapcsolatban Bár 2013. szeptember 10., illetve 2014. szeptember 10. óta kizárólag az új GKI kártya birtokában lehet hivatásosan buszt, illetve 3,5 tonnánál nehezeb...
Biztonságos vezetés télen is A téli időszak – a havas utak, a jég, a lefagyott aszfalt – nagy kihívások elé állítja a sofőröket. Egy személygépkocsit sem egyszerű ilyenkor vezetni...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Google+-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!