Az 561/2006 EU rendelet értelmében 2007. április 11-étől jelentős változások történtek a közúti személy- és áruszállításban. A sofőröknek nemcsak GKI kártyával kell rendelkezniük ahhoz, hogy szabályosan vezessenek: a fenti rendelet meghatározza a vezetésre fordított maximum, illetve a pihenésre fordított minimum időt napi, heti és kétheti előírások formájában. E szerint a napi vezetési idő összesen nem haladhatja meg a 9 órát, azonban heti 2 alkalommal 1-1 órával meghosszabbítható. A heti vezetési idő legfeljebb 56 óra, a kétheti pedig 90 óra lehet. 4,5 órás vezetés után a gépkocsi sofőrnek egy 45 perces szünetet kell tartania, amelyet egy 15 és egy 30 perces szünettel helyettesíthet. A megszakítások sorrendje nem cserélhető fel!

Fontos a pihenőidő betartása

Fontos a pihenőidő betartása

A napi pihenőidő legalább 11, a heti pedig 45 óra

Ezen kívül a gépkocsivezetőnek a napi és heti munka befejeztével pihenőidőt kell tartania: a napi legalább 11 óra legyen, de két részre is bontható, ám ebben az esetben az egyik szakasz legalább 3, a másik pedig 9 óra legyen. Itt sem cserélhető fel a sorrend! A sofőr csökkentett napi pihenőidőt is tarthat, de legfeljebb heti hármat. A gépkocsivezető heti rendszeres pihenőideje minimum 45 óra kell legyen, illetve csökkentheti legkevesebb 24 órára, ám ezt 3 héten belül kompenzálnia kell egy másik legalább 9 órás napi pihenőidőhöz kapcsolva. Két héten belül legfeljebb egyszer lehet csökkenti a heti pihenőidőt. A heti pihenőidők között 6×24 óránál több nem telhet el.

Ellenőrzés és bírság

A hatóság az 57/2007. (III. 31.) kormányrendelet alapján fokozottan ellenőrzi a pihenőidők betartását, és a jogszabályok be nem tartása esetén bírsággal sújthatja a vezetőt. Ellenőrzés során a vezetési és pihenőidőket, az adatrögzítő (tachográf) lapok, a járművezetői kártya és a közúti szállításhoz szükséges dokumentumok meglétét, helyes kitöltését és érvényességét vizsgálják, akár 28 napra visszamenőleg. A megszakítás nélküli folyamatos vezetési idő túllépése esetén időtartamtól függően a vezető 50–200 ezer forintos büntetést kaphat. (Ha például 6 perccel lépi túl, 50 ezer; ha 10-15 százalékban, 200 ezer forintos bírság jár.) A szabálysértés az EU-n belül bárhol történhet; az uniós bírságok a fentiek többszörösei is lehetnek. Fontos, hogy a gépkocsivezető tisztában legyen a tachográf  helyes kezelésével! Cégünk ezzel kapcsolatban is indít tanfolyamokat, valamint természetesen GKI tanfolyamok széles választékával várunk minden érdeklődőt!

Frissítés: Cikkünk folytatása – Belgiumban büntetik a sofőröket, ha a vezetőfülkében pihennek

Hasonló cikkek

GKI tanfolyam a biztonságért Mindenkinek GKI tanfolyamra kell beiratkoznia, aki autóbuszos személyszállítást végez vagy teherautó sofőrként dolgozik, és lejár az öt éves GKI kárty...
Helyes rakományrögzítés teherszállításnál A teherszállításnál alkalmazott rakományrögzítés szabályait a KRESZ, azaz a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rend...
Élőállat szállítása közúton Megszokott látvány az utakon, hogy élőállatot szállító járművekkel találkozunk, de pontosan milyen szabályokat, előírásokat is kell betartani ahhoz, h...
A gépjárművezetők magas fokon képzettek Korábban már volt szó ezen a blogon arról, hogy a gépjárművezetőknek milyen papírokra van szüksége ahhoz, hogy törvényesen, a szabályoknak és az előír...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!