Kamiont vezetni veszélyes üzem

Sajnos kamionokkal számos baleset történik, ami nem csak emberi tragédiákat, hanem jelentős anyagi kárt is okozhat. A kamionosok munkája rendkívül megterhelő, nem csak azért, mert a sikeres vállalkozások alkalmazottai nagyon feszített tempóban dolgoznak, hanem azért is, mert a terjedelmes és hatalmas erejű járművek vezetése, illetve a különféle útviszonyok között tanúsított viselkedése speciális a személygépkocsikhoz képest.

A hatalmas járműveket nehéz megfelelően látni minden irányból, sok a holttér, és ha a vezető figyelme elkalandozik, a kialakuló közlekedési helyzeteket sem tudja egy kormány-félrerántással megoldani, hiszen a hatalmas járművet viszi a lendület és nem is olyan mozgékony, mint a személyautók.

Persze a balesetmentes és gyors közlekedés nagyban múlik a sofőr képzettségén, egyáltalán  nem mindegy, hogy a GKI tanfolyam során mennyire készítették fel a váratlan helyzetek kezelésére. A kamionsofőrnek nagyon sok információt kellene tudnia lankadatlanul befogadni és kiértékelni, ami ha átmenetileg tökéletesen megy is, a hosszú utak során, és a monotonitás következtében előbb-utóbb lankad a figyelem.

Már eddig is számtalan gyártó fejlesztett ki többféle okos segédletet a túlterhelt sofőrök támogatására. Ilyenek a sávtartó, holttérfigyelő, automatikus fék/vészfék, automatikus kanyarodás stb.

A szuperrendszer

A cél hosszabb távon az lenne, hogy ezeket a különálló műszereket egy igen hatékony rendszerben olvasszák össze, amely gyakorlatilag teljes egészében megszünteti a balesetveszélyt, már ami a kamion vezetőjének hibájából adódhat. Különösen fontos lehet ez a veszélyes anyagok fuvarozása során, amelyek környezetbe kerülése emberéletben és a környezetben is óriási károkat tehet.

A Non-hit Car and Truck elnevezésű, egyelőre fejlesztés és tesztelés alatt álló rendszer lényege, hogy 360 fokos, azaz teljes körű megfigyelést tesz lehetővé a jármű körül. Az információk gyűjtését szenzorok és kamerák végzik, a beérkező adatokat egy számítógép gyűjti össze és dolgozza fel. Az adatok kiértékelése alapján a megfigyelő rendszer azonosítja a kamion körüli mozgó járműveket (autó, bicikli), gyalogost, állatokat, tereptárgyakat, meghatározza a sebességüket és a haladásuk irányát.

A rengeteg begyűjtött adat alapján a rendszer haladási tervet állít fel, és ha a sofőr attól eltér, jelzi azt. Ha továbbra sem vesz a vezető tudomást a figyelmeztetésről, a rendszer lelassítja a járművet, hogy elkerüljön pl. egy potenciális ütközést.

Hasonló cikkek

Büntetik, ha nincs GKI Lassan nyolc éve lesz, hogy kötelezővé tették a GKI kártyát, no persze azoknak, akik hivatásos sofőrként teherautót kívánnak vezetni. A GKI, ha esetle...
A legfontosabbak a GKI vizsgáról GKI vizsgát kell tennie mindenkinek, aki autóbuszt vagy 3,5 tonnánál nehezebb járművet akar vezetni közúton. A teljesség kedvéért GKI vizsga szükséges...
A rögzítési módok fajtái A közúti szállításban a rakomány rögzítése többféle módon is történhet – ezek közül érdemes mindig a legcélszerűbbet kiválasztani a balesetek megelőzé...
Belgiumban büntetik a sofőröket, ha a vezetőfülkéb... Belgiumban a hatóság megbünteti azon gépkocsisofőröket, akik 45 órás heti pihenőidejüket a vezetőfülkében töltik el. Az új, 2014. június 21-én hatályb...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Google+-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!