Kamiont vezetni veszélyes üzem

Sajnos kamionokkal számos baleset történik, ami nem csak emberi tragédiákat, hanem jelentős anyagi kárt is okozhat. A kamionosok munkája rendkívül megterhelő, nem csak azért, mert a sikeres vállalkozások alkalmazottai nagyon feszített tempóban dolgoznak, hanem azért is, mert a terjedelmes és hatalmas erejű járművek vezetése, illetve a különféle útviszonyok között tanúsított viselkedése speciális a személygépkocsikhoz képest.

A hatalmas járműveket nehéz megfelelően látni minden irányból, sok a holttér, és ha a vezető figyelme elkalandozik, a kialakuló közlekedési helyzeteket sem tudja egy kormány-félrerántással megoldani, hiszen a hatalmas járművet viszi a lendület és nem is olyan mozgékony, mint a személyautók.

Persze a balesetmentes és gyors közlekedés nagyban múlik a sofőr képzettségén, egyáltalán  nem mindegy, hogy a GKI tanfolyam során mennyire készítették fel a váratlan helyzetek kezelésére. A kamionsofőrnek nagyon sok információt kellene tudnia lankadatlanul befogadni és kiértékelni, ami ha átmenetileg tökéletesen megy is, a hosszú utak során, és a monotonitás következtében előbb-utóbb lankad a figyelem.

Már eddig is számtalan gyártó fejlesztett ki többféle okos segédletet a túlterhelt sofőrök támogatására. Ilyenek a sávtartó, holttérfigyelő, automatikus fék/vészfék, automatikus kanyarodás stb.

A szuperrendszer

A cél hosszabb távon az lenne, hogy ezeket a különálló műszereket egy igen hatékony rendszerben olvasszák össze, amely gyakorlatilag teljes egészében megszünteti a balesetveszélyt, már ami a kamion vezetőjének hibájából adódhat. Különösen fontos lehet ez a veszélyes anyagok fuvarozása során, amelyek környezetbe kerülése emberéletben és a környezetben is óriási károkat tehet.

A Non-hit Car and Truck elnevezésű, egyelőre fejlesztés és tesztelés alatt álló rendszer lényege, hogy 360 fokos, azaz teljes körű megfigyelést tesz lehetővé a jármű körül. Az információk gyűjtését szenzorok és kamerák végzik, a beérkező adatokat egy számítógép gyűjti össze és dolgozza fel. Az adatok kiértékelése alapján a megfigyelő rendszer azonosítja a kamion körüli mozgó járműveket (autó, bicikli), gyalogost, állatokat, tereptárgyakat, meghatározza a sebességüket és a haladásuk irányát.

A rengeteg begyűjtött adat alapján a rendszer haladási tervet állít fel, és ha a sofőr attól eltér, jelzi azt. Ha továbbra sem vesz a vezető tudomást a figyelmeztetésről, a rendszer lelassítja a járművet, hogy elkerüljön pl. egy potenciális ütközést.

Hasonló cikkek

A GKI tanfolyamon és utána Az, aki hivatásos sofőr akar lenni, és tehergépkocsit szeretne vezetni, annak mindenekelőtt egy GKI tanfolyamon kell részt vennie, hogy megszerezhesse...
Mi az a Ro-La? A Ro-La vagy RoLa a német Rollende Landstrasse kifejezés rövidítése, amely magyarul gördülő országutat jelent. Kombinált szállítási mód, amelynek célj...
GKI vizsga menete – elmélet és gyakorlat A GKI képzések fajtái A közúti fuvarozásban dolgozó járművezetők munkavégzésének feltétele az Európai Unióban a GKI (Gépjárművezető Képesítési Igazol...
Az összevont GKI alaptanfolyamról Két szakma egy képzés keretében az Öné lehet, akár már online is. Aki úgy dönt, hogy autóbuszvezető vagy tehergépkocsi vezető szeretne lenni, az elvég...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!