Mi is az a PÁV?

A PÁV, azaz Pályaalkalmassági Vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a jelentkező pszichológiailag alkalmas-e az általa kiválasztott foglalkozás elvégzésére. A PÁV-val kapcsolatos szabályozásokat a 41/2004. (IV. 7.) GKM rendelet tartalmazza.

A vizsgálat gépjárművezetők részére kötelező, a pályaalkalmasságon azt kell érteni, hogy a sofőr mennyire képes a biztonságos közlekedési magatartás megvalósítására,  a járművezetést kísérő pszichológiai terhelés kezelésére, illetve hogyan alkalmazkodik a közlekedés során váratlanul fellépő helyzetekhez.

A vizsgálatot kifejezetten erre kiképzett pszichológusok végzik el, célirányos tesztek és műszerek segítségével. Olyan személyiségvonásokat és képességeket keresnek és tárnak fel ezek segítségével, amelyek elősegíthetik, illetve hátráltathatják a minőségi és biztonságos munkavégzést.

A PÁV létjogosultságát évtizedek tapasztalata támasztja alá: megfigyelések bizonyítják, hogy a vizsgálati helyzetekben tapasztalt viselkedés hasonlóan alakul a valós életben tanúsítotthoz, így a szűrés egyértelműen célravezető.

GKI tanfolyamok

GKI tanfolyamok

Milyen kategóriák léteznek a pályaalkalmassági vizsgálaton belül?

A PÁV 4 kategóriája egymásra épül. Az I. kategória a megkülönböztetett jelzést használó gépjárművek vezetésére vonatkozóan tekintheti alkalmasnak a jelöltet. Ez a legszigorúbb, és mint ilyen, érvényes a II-IV. kategóriákra is.

A II. kategóriára azoknak van szüksége, akik közúti közlekedési szolgáltatás keretében személyszállítást végző járműveken dolgoznak, pl. trolibusz-vezetők, autóbuszvezetők, személygépkocsi-vezetők, esetleg olyan nemzetközi személyszállítást végző autóbuszok, amelyekben a vezetőn kívül legalább 17 személy számára van hely. A veszélyes áruk szállítását végző járművek is ebbe a kategóriába tartoznak. A II-es kategóriában megfelelőnek talált személy  alkalmassága érvényes a III. és IV. kategóriára is.

A III. kategória azon gépkocsivezetők számára szükséges, akik 7500 kg megengedett maximális össztömeget meghaladó, közúti szállítási szolgáltatást végző tehergépkocsin, nyergesvonatón, vontatón vagy gépjárműszerelvényen dolgoznak, hazai, vagy nemzetközi viszonylatban. A III. kategória érvényes a IV. kategóriába tartozó gépjárműveken is.

A IV. kategóriába azok a gépjárművek tartoznak, amelyek nem kerültek besorolásra a megelőző kategóriákba.

A pályaalkalmassági vizsgálat érvényessége

A PÁV II-IV. kategóriái visszavonásig, pontosabban az alkalmatlanság jogerős megállapításáig érvényesek. Az I. kategória öt évig érvényes, lejárat előtt megújítandó. Speciális esetekben az első csoportra is megállapítható korlátozott érvényességi idő.

Hasonló cikkek

Belgiumban büntetik a sofőröket, ha a vezetőfülkéb... Belgiumban a hatóság megbünteti azon gépkocsisofőröket, akik 45 órás heti pihenőidejüket a vezetőfülkében töltik el. Az új, 2014. június 21-én hatályb...
A taxizás feltételei Már sokszor írtunk róla, de most is a legfontosabbal kezdjük: személytaxis személyszállító gépkocsivezetői képesítést annak kell megszereznie, aki „B”...
Egy jó szakma: belföldi és nemzetközi gépkocsiveze... Ha valaki frissen végzett belföldi és nemzetközi gépkocsivezető és mondjuk először keres munkát, ugyancsak örülni fog a netes találatoknak. Jóllehet a...
GKI vizsga menete – elmélet és gyakorlat A GKI képzések fajtái A közúti fuvarozásban dolgozó járművezetők munkavégzésének feltétele az Európai Unióban a GKI (Gépjárművezető Képesítési Igazol...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Google+-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!