Mi is az a PÁV?

A PÁV, azaz Pályaalkalmassági Vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a jelentkező pszichológiailag alkalmas-e az általa kiválasztott foglalkozás elvégzésére. A PÁV-val kapcsolatos szabályozásokat a 41/2004. (IV. 7.) GKM rendelet tartalmazza.

A vizsgálat gépjárművezetők részére kötelező, a pályaalkalmasságon azt kell érteni, hogy a sofőr mennyire képes a biztonságos közlekedési magatartás megvalósítására,  a járművezetést kísérő pszichológiai terhelés kezelésére, illetve hogyan alkalmazkodik a közlekedés során váratlanul fellépő helyzetekhez.

A vizsgálatot kifejezetten erre kiképzett pszichológusok végzik el, célirányos tesztek és műszerek segítségével. Olyan személyiségvonásokat és képességeket keresnek és tárnak fel ezek segítségével, amelyek elősegíthetik, illetve hátráltathatják a minőségi és biztonságos munkavégzést.

A PÁV létjogosultságát évtizedek tapasztalata támasztja alá: megfigyelések bizonyítják, hogy a vizsgálati helyzetekben tapasztalt viselkedés hasonlóan alakul a valós életben tanúsítotthoz, így a szűrés egyértelműen célravezető.

GKI tanfolyamok

GKI tanfolyamok

Milyen kategóriák léteznek a pályaalkalmassági vizsgálaton belül?

A PÁV 4 kategóriája egymásra épül. Az I. kategória a megkülönböztetett jelzést használó gépjárművek vezetésére vonatkozóan tekintheti alkalmasnak a jelöltet. Ez a legszigorúbb, és mint ilyen, érvényes a II-IV. kategóriákra is.

A II. kategóriára azoknak van szüksége, akik közúti közlekedési szolgáltatás keretében személyszállítást végző járműveken dolgoznak, pl. trolibusz-vezetők, autóbuszvezetők, személygépkocsi-vezetők, esetleg olyan nemzetközi személyszállítást végző autóbuszok, amelyekben a vezetőn kívül legalább 17 személy számára van hely. A veszélyes áruk szállítását végző járművek is ebbe a kategóriába tartoznak. A II-es kategóriában megfelelőnek talált személy  alkalmassága érvényes a III. és IV. kategóriára is.

A III. kategória azon gépkocsivezetők számára szükséges, akik 7500 kg megengedett maximális össztömeget meghaladó, közúti szállítási szolgáltatást végző tehergépkocsin, nyergesvonatón, vontatón vagy gépjárműszerelvényen dolgoznak, hazai, vagy nemzetközi viszonylatban. A III. kategória érvényes a IV. kategóriába tartozó gépjárműveken is.

A IV. kategóriába azok a gépjárművek tartoznak, amelyek nem kerültek besorolásra a megelőző kategóriákba.

A pályaalkalmassági vizsgálat érvényessége

A PÁV II-IV. kategóriái visszavonásig, pontosabban az alkalmatlanság jogerős megállapításáig érvényesek. Az I. kategória öt évig érvényes, lejárat előtt megújítandó. Speciális esetekben az első csoportra is megállapítható korlátozott érvényességi idő.

Hasonló cikkek

A biztonság jegyében Vannak szakmák, melyek megszerzése mindig jó befektetés, ilyen a tehergépkocsi és az autóbuszvezető hivatás is, főleg most, amikor mindként szegmensbe...
Autóbusszal belvárosban és külföldön Ahhoz, hogy valaki jogszerűen vezessen autóbuszt közúton a D1, D1+E, D, D+E kategóriájú vezetői engedély mellett GKI vizsgát is kell tennie, no meg el...
Helyes rakományrögzítés teherszállításnál A teherszállításnál alkalmazott rakományrögzítés szabályait a KRESZ, azaz a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rend...
GKI vizsga tesztlap A GKI alaptanfolyam végén a képzésben résztvevőknek vizsgát kell tenniük, ami három részből áll: írásbeli, szóbeli, valamint gyakorlati szegmensből. A...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!