Mi is az a PÁV?

A PÁV, azaz Pályaalkalmassági Vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a jelentkező pszichológiailag alkalmas-e az általa kiválasztott foglalkozás elvégzésére. A PÁV-val kapcsolatos szabályozásokat a 41/2004. (IV. 7.) GKM rendelet tartalmazza.

A vizsgálat gépjárművezetők részére kötelező, a pályaalkalmasságon azt kell érteni, hogy a sofőr mennyire képes a biztonságos közlekedési magatartás megvalósítására,  a járművezetést kísérő pszichológiai terhelés kezelésére, illetve hogyan alkalmazkodik a közlekedés során váratlanul fellépő helyzetekhez.

A vizsgálatot kifejezetten erre kiképzett pszichológusok végzik el, célirányos tesztek és műszerek segítségével. Olyan személyiségvonásokat és képességeket keresnek és tárnak fel ezek segítségével, amelyek elősegíthetik, illetve hátráltathatják a minőségi és biztonságos munkavégzést.

A PÁV létjogosultságát évtizedek tapasztalata támasztja alá: megfigyelések bizonyítják, hogy a vizsgálati helyzetekben tapasztalt viselkedés hasonlóan alakul a valós életben tanúsítotthoz, így a szűrés egyértelműen célravezető.

GKI tanfolyamok

GKI tanfolyamok

Milyen kategóriák léteznek a pályaalkalmassági vizsgálaton belül?

A PÁV 4 kategóriája egymásra épül. Az I. kategória a megkülönböztetett jelzést használó gépjárművek vezetésére vonatkozóan tekintheti alkalmasnak a jelöltet. Ez a legszigorúbb, és mint ilyen, érvényes a II-IV. kategóriákra is.

A II. kategóriára azoknak van szüksége, akik közúti közlekedési szolgáltatás keretében személyszállítást végző járműveken dolgoznak, pl. trolibusz-vezetők, autóbuszvezetők, személygépkocsi-vezetők, esetleg olyan nemzetközi személyszállítást végző autóbuszok, amelyekben a vezetőn kívül legalább 17 személy számára van hely. A veszélyes áruk szállítását végző járművek is ebbe a kategóriába tartoznak. A II-es kategóriában megfelelőnek talált személy  alkalmassága érvényes a III. és IV. kategóriára is.

A III. kategória azon gépkocsivezetők számára szükséges, akik 7500 kg megengedett maximális össztömeget meghaladó, közúti szállítási szolgáltatást végző tehergépkocsin, nyergesvonatón, vontatón vagy gépjárműszerelvényen dolgoznak, hazai, vagy nemzetközi viszonylatban. A III. kategória érvényes a IV. kategóriába tartozó gépjárműveken is.

A IV. kategóriába azok a gépjárművek tartoznak, amelyek nem kerültek besorolásra a megelőző kategóriákba.

A pályaalkalmassági vizsgálat érvényessége

A PÁV II-IV. kategóriái visszavonásig, pontosabban az alkalmatlanság jogerős megállapításáig érvényesek. Az I. kategória öt évig érvényes, lejárat előtt megújítandó. Speciális esetekben az első csoportra is megállapítható korlátozott érvényességi idő.

Hasonló cikkek

Külföldön, belföldön… Az európai gazdaság legfőbb húzóereje továbbra is Németország, ahol sok más szakma mellett, folyamatosan hiány van nemzetközi gépkocsivezetőből is, de...
GKI tanfolyam Budapesten Amikor valaki úgy dönt, hogy hivatásszerűen szeretne sofőrködéssel foglalkozni, legyen az tehergépkocsi, vagy autóbusz vezetése, akkor a szükséges típ...
Kettő az egyben Nyáron is több GKI alapképzés indul, köztük az összevont járművezetői alapképzés, melyet azoknak kell elvégezni, akik közúton C1, C1+E, C, C+E kategór...
Uber sofőr legálisan? Nos, nem is olyan egyszerű, mint elsőre gondolnánk. De nézzük meg először azt, hogy mi is az az Uber. Az Uber egy közösségi utaztatás, amiben az a von...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!