Nos, nem is olyan egyszerű, mint elsőre gondolnánk. De nézzük meg először azt, hogy mi is az az Uber. Az Uber egy közösségi utaztatás, amiben az a vonzó, hogy egyszerű és felhasználóbarát, elvileg pár kattintás a telefonunkon és utasok lehetünk. Egy gyors ügyintézéssel pedig sofőrök, feltéve ha eleget teszünk a következő minimális feltételeknek: az illető elmúlt 21 éves, minimum 2 éve van jogosítványa, büntetlen előéletű, az autója – saját autót vezetünk – nem öregebb 10 évesnél, legalább EURO IV környezetvédelmi besorolású és a közlekedési előéleti pontok száma nulla vagy ahhoz közeli szám. A vezető az előírt képesítéssel, PAV II alkalmassággal, egészségügyi 2 csoportú (102) megfeleléssel bír.

GKI tanfolyam - taxis vizsga

GKI tanfolyam – Személygépkocsis személyszállító gépkocsivezető tanfolyam és vizsga

Fekete taxizás

Gondolja ezt az Uber, az adóhatóság azonban nem így gondolja, így ma szinte lehetetlen legálisan Uber sofőrnek lenni. Sokan félreértették, de ehhez a munkához is kell adószám, és számlát is kellene adniuk a sofőröknek. Ezzel szemben jelenleg gyakorlatilag hobbitaxisok szállítanak így utasokat, ami nem fér bele a hazai szabályozásba, vagyis illegális, ennek ellenére 40 ezren használják. Az Uber egyébként folyamatosan tárgyal a kormánnyal, hogy megoldást találjon a problémára. Sok helyen ez nem sikerült. A törvények be nem tartása miatt már betiltották vagy felfüggesztették Franciaországban, Spanyolországban, Németországban, Indiában és Thaiföldön.

Nincs kibúvó

Ahhoz, hogy valaki legálisan legyen Uber sofőr, a fentieken kívül több feltételt is teljesíteni kell. Alapvetően két esetre bonthatjuk a kérdéskört…

A sofőr egy személyszállító cég alkalmazásában áll…

…és úgy fuvaroz utasokat. Ebben az esetben a sofőrnek elegendő egy Személygépkocsis személyszállító gépkocsivezető tanfolyamot elvégeznie, mivel nem az övé a vállalkozás. Nyugtát ugyan kell adnia, de a munkaadó cég nevében fogja ezt tenni. Ez az eset viszont nem illik bele teljesen az Uber filozófiájába.

A sofőr a “saját maga ura”

Ez sokkal inkább igaz az utcákon cirkáló Uber sofőrökre. Ebben az esetben viszont a sofőrnek 2 tanfolyamot is el kell végeznie. Mivel saját vállalkozás keretében szállít utasokat, így szüksége van egy Személygépkocsis személyszállító vállalkozó tanfolyamra, illetve az előbbiekben említett Személygépkocsis személyszállító gépkocsivezető tanfolyamra is. Mind a két tanfolyam szükséges! Ezek után saját adószámmal, mint vállalkozó szállíthat utasokat. Az autóba nem kell ugyan taxaméter, de számlatömb igen és minden fuvar végén nyugtát kell adnia.

Amennyiben a fenti feltételeket nem teljesíti a sofőr, illetve a vonatkozó szabályokat nem tartja be, úgy súlyos büntetésre számíthat a hatóságoktól!

Frissítés [2015.01.20.]: Egyeztetve a hatóságokkal, frissítettük cikkünket és a legújabb, naprakész követelményekkel egészítettük ki.

Hasonló cikkek

Egy GKI vizsgával két szakma Azoknak, akik hivatásos sofőrként róják az utakat, 2009 óta kötelező GKI tanfolyamot végezniük, majd GKI vizsgát tenniük. Az alaptanfolyam mellett, to...
Mi a különbség a vezetésközi szünet és a pihenő fo... Ahhoz, hogy megértsük a pihenőidő illetve vezetésközi szünet szabályait, először vessünk egy pillantást a vezetési idő és a pihenés szabályaira! A pih...
Az e-learning előnyeiről Az e-learning, vagy távoktatás lényegében két okból kifolyólag született meg: egyrészt az internettel a technikai feltételek adottá váltak, másrészt, ...
Váljon rutinos vezetővé egyedülálló szimulátoros o... Árufuvarozóként vagy buszvezetőként felelősséggel tartozik az önre bízott rakományért vagy utasokért. Ha nincs elég rutinja, nem vezet elég felelősség...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!