A Ro-La vagy RoLa a német Rollende Landstrasse kifejezés rövidítése, amely magyarul gördülő országutat jelent. Kombinált szállítási mód, amelynek célja a közúti szállítás terheinek és környezetkárosító hatásainak csökkentése. A kombinált szállítási módok jellegzetessége, hogy a közúti szállítójármú (vagy annak az a része, amely a rakományt magába foglalja) másik, nem közúton közlekedő járműre (vonatra, hajóra stb.) kerül.

A Ro-La esetében a teljes teherautószerelvényt rakják fel speciális vagonokra. A vasúti szerelvény kizárólag RoLa vagonokból és egy kísérőkocsiból áll, amelyben a gépkocsivezetők kapnak lehetőséget arra, hogy a vonatút alatt kipihenjék magukat.

Ro-La

Ro-La

A Ro-La előnyei

Ha a közúti fuvarozás forgalmának egy részét – legalább bizonyos szakaszokon – a vasútra terelik, azzal jelentős mértékben csökkentik a közutak terhelését, ezáltal lassítják az amortizációt. Hatalmas és súlyos rakományokkal terhelt járművek tengelyterhelése növekvő mértékben járul hozzá a közutak gyors elhasználódásához, illetve sok esetben a felújítás és korszerűsítés szükségességét vetné fel. Ahol nincs erre pénz, ott a közúti forgalmat, vagy annak egy szegmensét RoLa forgalomba váltják át.

További előnye, hogy a sofőr úgy töltheti el a pihenőidejét, hogy nem áll közben (nincs időkiesés), alacsonyabb a környezetterhelés, hiszen nincs emisszió a gépjárművek részéről, nem lassítja a fuvart a közlekedési helyzet változékonysága (pl. dugók, balesetek), nem befolyásolja az időjárás, nem tartja fel a hétvégi kamion-stop és konkrétan a gépjárműveken vezetési időt, kilométereket is meg lehet takarítani.

A Ro-La hátrányai

Ennek a kombinált fuvarozási módnak az egyik legnagyobb hátránya, hogy speciális vagonok szükségesek hozzá, illetve a fel és lerakodás feltétele a RoLa terminál. Mindezek kiépítése és beszerzése rendkívül drága, továbbá a RoLa vagonok igen érzékenyek a vasúti pálya hiányosságaira, könnyebben használódnak el az óriási terhelés alatt.

Ennek megfelelően azon állomások listája, amely ilyen vonatokat tud fogadni, illetve indítani, korlátozott, és a fuvarozónak a fuvar megszervezésénél ezek nyitva tartásához, a gyűjtővonatok menetrendjéhez igazodnia kell.

A RoLa szállítási módnál a kamionok, tehergépkocsik szerelvénye tulajdonképpen holt-teher (nem is kevés), amely fölöslegesen utazik, ezért találták ki azt a kombinált szállítási módszert, amelynél csak a pótkocsikat, transzkonténereket vagy kocsiszekrényeket teszik rá a vonatra, és a célállomáson olyan szerelvény várja ezeket, amelyekre gond nélkül felhelyezhetőek.

Iskolánkban a GKI tanfolyamokon további fontos és hasznos részleteket tudhat meg. Jelentkezzen még ma!

Hasonló cikkek

Az összevont GKI alaptanfolyamról Két szakma egy képzés keretében az Öné lehet, akár már online is. Aki úgy dönt, hogy autóbuszvezető vagy tehergépkocsi vezető szeretne lenni, az elvég...
Hölgyeknek is nyitott a pálya! Évtizedek óta erősödő tendencia, hogy a korábban kifejezetten férfiasnak gondolt szakmákban – pl. különféle járművek vezetői: vonat, repülő, kamion, t...
Autóbusszal belvárosban és külföldön Ahhoz, hogy valaki jogszerűen vezessen autóbuszt közúton a D1, D1+E, D, D+E kategóriájú vezetői engedély mellett GKI vizsgát is kell tennie, no meg el...
Hogyan tesz magabiztosabb vezetővé a szimulátoros ... A GKI képzés egyedülálló és hasznos része a szimulátoros oktatás, melynek köszönhetően a járművezető biztonságos körülmények között sajátíthatja el a ...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!