A Ro-La vagy RoLa a német Rollende Landstrasse kifejezés rövidítése, amely magyarul gördülő országutat jelent. Kombinált szállítási mód, amelynek célja a közúti szállítás terheinek és környezetkárosító hatásainak csökkentése. A kombinált szállítási módok jellegzetessége, hogy a közúti szállítójármú (vagy annak az a része, amely a rakományt magába foglalja) másik, nem közúton közlekedő járműre (vonatra, hajóra stb.) kerül.

A Ro-La esetében a teljes teherautószerelvényt rakják fel speciális vagonokra. A vasúti szerelvény kizárólag RoLa vagonokból és egy kísérőkocsiból áll, amelyben a gépkocsivezetők kapnak lehetőséget arra, hogy a vonatút alatt kipihenjék magukat.

Ro-La

Ro-La

A Ro-La előnyei

Ha a közúti fuvarozás forgalmának egy részét – legalább bizonyos szakaszokon – a vasútra terelik, azzal jelentős mértékben csökkentik a közutak terhelését, ezáltal lassítják az amortizációt. Hatalmas és súlyos rakományokkal terhelt járművek tengelyterhelése növekvő mértékben járul hozzá a közutak gyors elhasználódásához, illetve sok esetben a felújítás és korszerűsítés szükségességét vetné fel. Ahol nincs erre pénz, ott a közúti forgalmat, vagy annak egy szegmensét RoLa forgalomba váltják át.

További előnye, hogy a sofőr úgy töltheti el a pihenőidejét, hogy nem áll közben (nincs időkiesés), alacsonyabb a környezetterhelés, hiszen nincs emisszió a gépjárművek részéről, nem lassítja a fuvart a közlekedési helyzet változékonysága (pl. dugók, balesetek), nem befolyásolja az időjárás, nem tartja fel a hétvégi kamion-stop és konkrétan a gépjárműveken vezetési időt, kilométereket is meg lehet takarítani.

A Ro-La hátrányai

Ennek a kombinált fuvarozási módnak az egyik legnagyobb hátránya, hogy speciális vagonok szükségesek hozzá, illetve a fel és lerakodás feltétele a RoLa terminál. Mindezek kiépítése és beszerzése rendkívül drága, továbbá a RoLa vagonok igen érzékenyek a vasúti pálya hiányosságaira, könnyebben használódnak el az óriási terhelés alatt.

Ennek megfelelően azon állomások listája, amely ilyen vonatokat tud fogadni, illetve indítani, korlátozott, és a fuvarozónak a fuvar megszervezésénél ezek nyitva tartásához, a gyűjtővonatok menetrendjéhez igazodnia kell.

A RoLa szállítási módnál a kamionok, tehergépkocsik szerelvénye tulajdonképpen holt-teher (nem is kevés), amely fölöslegesen utazik, ezért találták ki azt a kombinált szállítási módszert, amelynél csak a pótkocsikat, transzkonténereket vagy kocsiszekrényeket teszik rá a vonatra, és a célállomáson olyan szerelvény várja ezeket, amelyekre gond nélkül felhelyezhetőek.

Iskolánkban a GKI tanfolyamokon további fontos és hasznos részleteket tudhat meg. Jelentkezzen még ma!

Hasonló cikkek

Kamionosnak feltétlen kell GKI árufuvarozói engedé... A GKI azaz a Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány mibenlétéről korábban már többször írtunk. Sokszor részleteztük azt is, hogy milyen tanfolyamokon, ...
Rakományrögzítés tanfolyam Miért fontos a rakomány tökéletes rögzítése? A rakomány rögzítése rendkívül fontos a szállítmányozás során, mert ha bármilyen okból megmozdul a plató...
Mi a különbség a vezetésközi szünet és a pihenő fo... Ahhoz, hogy megértsük a pihenőidő illetve vezetésközi szünet szabályait, először vessünk egy pillantást a vezetési idő és a pihenés szabályaira! A pih...
A digitális tachográf kezelésére felkészítő tanfol... A digitális tachográf alkalmazása 2006 óta kötelező (az 1985. december 20-i 3821/85/EGK Tanácsi Rendelet és az azt módosító 1998. szeptember 24-i 2135...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!