Az 1985. december 20-i 3821/85/EGK Tanácsi Rendelet és az azt módosító 1998. szeptember 24-i 2135/98/EK Európai Uniós Rendelet, valamint a 35/2006. (VI. 15.) GKM rendelet hatálya alá tartozó gépjárműveket a gépjárművezető digitális tachográf kártya nélkül nem vezethet. Ellenkező esetben az Európai Unió tagállamaiban igen komoly (akár több ezer eurós) büntetésre is számíthat.

Digitális tachográf chipkártya

Digitális tachográf chipkártya

Ha valami történik a kártyával

Ha a sofőr digitális tachográf chipkártyája megsérül, ellopják vagy meghibásodik maximum 15 napig közlekedhet nélküle. (Az ellenőrző szerv – ha fennáll a hamisítás gyanúja, ha valaki nem a saját nevére kiadott kártyát használja – egy ellenőrzés során a digitális tachográf kártyát bevonhatja.)

Ezen időszak alatt, minden egyes elindulás előtt ki kell nyomtatni a a tachográf nyomtatóján a gépkocsi adatait, majd erre a nyomatra kell felvezetnie a a saját azonosítóit (neve, járművezetői kártyája száma és/vagy vezetői engedélyének száma).

Az út befejeztével az eltöltött időtartamokról szóló listát ismét ki kell nyomtatnia (út időtartama, pihenőidő, egyéb munka időtartama, rendelkezésre állás), majd erre is fel kell vezetni a sofőr azonosítására alkalmas adatokat. A kinyomtatott papírok mindegyikét a sofőrnek alá kell írnia.

A kártya pótlása

A digitális tachográf kártyát a Kormányhivatal lakóhely szerint illetékes megyei (budapesti) Közlekedési Felügyeleténél lehet igényelni. Ehhez formanyomtatvány kitöltése szükséges, amelybe felvitt adatok pontosságának és helyességének igazolása személyi okmányokkal (személyigazolvány, útlevél, vezetői engedély) történik. Ez utóbbiakról fénymásolat készül, amelyet a kérvényhez csatolnak. Továbbá szükséges a vezetői engedély másolata és a lakcímkártya másolata is.

A hatósági eljárás díját (gépjárművezetői, üzembentartói, műhelykártya esetén 7.700 forint) a Közlekedési Felügyelőség pénztárába kell befizetni.

A kibocsájtott kártya 5 évre érvényes.

Hasonló cikkek

A gépkocsivezetők pihenőidejének EU-s szabályzása... Az 561/2006 EU rendelet értelmében 2007. április 11-étől jelentős változások történtek a közúti személy- és áruszállításban. A sofőröknek nemcsak GKI ...
Mi az a Ro-Ro? A Ro-Ro az angol Roll-on/Roll-off kifejezés rövidítése. Arra utal, hogy ezen kombinált szállítási mód alkalmazásakor a közúti szállítójárművek "saját ...
Elveszett GKI kártya és pótlása A közúti szállítással foglalkozók rengeteget utaznak, nem csoda, hogy elő-előfordul, hogy elveszítik – vagy még rosszabb esetben ellopják tőlük –  a G...
Belgiumban büntetik a sofőröket, ha a vezetőfülkéb... Belgiumban a hatóság megbünteti azon gépkocsisofőröket, akik 45 órás heti pihenőidejüket a vezetőfülkében töltik el. Az új, 2014. június 21-én hatályb...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!