A teherszállításnál alkalmazott rakományrögzítés szabályait a KRESZ, azaz a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet 47. §-a tartalmazza. Ennek értelmében rakományt a járművön, illetve annak rakfelületén vagy belsejében úgy kell elhelyezni, hogy az ne veszélyeztethesse a személy-, a vagyon- és a közlekedésbiztonságot. A rakomány továbbá nem akadályozhatja a rakfelület oldalfalainak lezárását, valamint a tehergépjármű sofőrjét a szabad kilátásban, illetve a többi sofőrt a jármű jelzéseinek észlelésében. Úgy kell elhelyezni a rakományt a járművön vagy járműben, hogy az ne rontsa a stabilitását.

Rakományrögzítés

Rakományrögzítés

 

A rakományt úgy kell rögzíteni, hogy ne csúszhasson el

A megfelelő rakományrögzítés gondoskodik róla, hogy az egyenletesen elosztott teher az út során le ne essen a gépjárműről, illetve ne csússzon el, ne szóródjon vagy ömöljön ki. A rakományt szétszóródás ellen letakarással is védeni kell, illetve biztosítani, hogy annak szállítása ne okozzon nagy mértékű szennyeződést vagy erős zajt. Rakományrögzítéskor ügyelni kell arra is, hogy a szállított áru ne nyúljon túl a szállítójármű rakfelületén, illetve annak magassága vele együtt se haladja meg a 4 métert. Oldalirányban a túlnyúlás csak olyan mérvű lehet, hogy a rakomány és a jármű együttes szélessége a 2,50 métert ne haladja meg. Zárt kocsiszekrénnyel rendelkező jármű tetején csak akkor lehet rakományt szállítani, ha azon van tetőcsomagtartó, illetve a rakomány egyik irányban sem nyúlhat túl. Ez alól az általános szabálytól csak a személygépkocsik kivételek, ahol legfeljebb 40 centiméterrel nyúlhat túl a jármű elején és hátulján a felhelyezett tárgy.

A túlnyúló rakományt jelezni kell

Ha a rakomány túlnyúlik a szállítójárművön, piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, táblával, lámpával és fényvisszaverővel kell jelezni. A rakományt a gépkocsi hátsó részéhez is lehet rögzíteni, azonban ez esetben az nem takarhatja el a rendszámtáblát, illetve a fényjelző- és világítóberendezéseket. Amennyiben úgy gondolja, nem rendelkezik elegendő ismerettel a rakomány biztonságos rögzítéséhez, vagy szeretné felfrissíteni tudását, érdemes jelentkeznie GKI-s kiegészítő szaktanfolyamunkra. A biztonságos rakományrögzítés technikáinak ismerete elengedhetetlen, hiszen fuvarozóként ön a felelős azért az esetleges kárért, amely a rakományt annak átvételétől az átadásáig terjedő idő alatt éri.

Hasonló cikkek

Útdíjak az EU-ban Ha valaki nemzetközi fuvarozással foglalkozik, akkor fontos, hogy tisztában legyen vele, melyik országban milyen szabályok vonatkoznak az autópályák h...
Hölgyeknek is nyitott a pálya! 2. rész A cikksorozat első részében azt kezdtük el fejtegetni, hogy a hölgyek hogy érezhetik magukat és mennyire lehetnek sikeresek az alapvetően férfias szak...
Az ismeretfelújító GKI vizsgáról Mindenkinek GKI vizsgát kell tennie, aki  3,5 tonna össztömeg feletti teherautóval áruszállítással, -fuvarozással valamint autóbusszal végzett személy...
Árufuvarozás az EU-ban 3,5 t-nál nagyobb járművekk... Közúti árutovábbítási engedély A 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet rendelet hatálya alá többek között a 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárművek,...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!