A teherszállításnál alkalmazott rakományrögzítés szabályait a KRESZ, azaz a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet 47. §-a tartalmazza. Ennek értelmében rakományt a járművön, illetve annak rakfelületén vagy belsejében úgy kell elhelyezni, hogy az ne veszélyeztethesse a személy-, a vagyon- és a közlekedésbiztonságot. A rakomány továbbá nem akadályozhatja a rakfelület oldalfalainak lezárását, valamint a tehergépjármű sofőrjét a szabad kilátásban, illetve a többi sofőrt a jármű jelzéseinek észlelésében. Úgy kell elhelyezni a rakományt a járművön vagy járműben, hogy az ne rontsa a stabilitását.

Rakományrögzítés

Rakományrögzítés

 

A rakományt úgy kell rögzíteni, hogy ne csúszhasson el

A megfelelő rakományrögzítés gondoskodik róla, hogy az egyenletesen elosztott teher az út során le ne essen a gépjárműről, illetve ne csússzon el, ne szóródjon vagy ömöljön ki. A rakományt szétszóródás ellen letakarással is védeni kell, illetve biztosítani, hogy annak szállítása ne okozzon nagy mértékű szennyeződést vagy erős zajt. Rakományrögzítéskor ügyelni kell arra is, hogy a szállított áru ne nyúljon túl a szállítójármű rakfelületén, illetve annak magassága vele együtt se haladja meg a 4 métert. Oldalirányban a túlnyúlás csak olyan mérvű lehet, hogy a rakomány és a jármű együttes szélessége a 2,50 métert ne haladja meg. Zárt kocsiszekrénnyel rendelkező jármű tetején csak akkor lehet rakományt szállítani, ha azon van tetőcsomagtartó, illetve a rakomány egyik irányban sem nyúlhat túl. Ez alól az általános szabálytól csak a személygépkocsik kivételek, ahol legfeljebb 40 centiméterrel nyúlhat túl a jármű elején és hátulján a felhelyezett tárgy.

A túlnyúló rakományt jelezni kell

Ha a rakomány túlnyúlik a szállítójárművön, piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, táblával, lámpával és fényvisszaverővel kell jelezni. A rakományt a gépkocsi hátsó részéhez is lehet rögzíteni, azonban ez esetben az nem takarhatja el a rendszámtáblát, illetve a fényjelző- és világítóberendezéseket. Amennyiben úgy gondolja, nem rendelkezik elegendő ismerettel a rakomány biztonságos rögzítéséhez, vagy szeretné felfrissíteni tudását, érdemes jelentkeznie GKI-s kiegészítő szaktanfolyamunkra. A biztonságos rakományrögzítés technikáinak ismerete elengedhetetlen, hiszen fuvarozóként ön a felelős azért az esetleges kárért, amely a rakományt annak átvételétől az átadásáig terjedő idő alatt éri.

Hasonló cikkek

Mit kell tudni a CMR fuvarlevélről? A fuvarozás során rengeteg szabályt be kell tartani, és kiemelkedő fontossága van a megfelelő dokumentumok kitöltésének. Ezen dokumentumok nélkül s...
Mi az a Ro-Ro? A Ro-Ro az angol Roll-on/Roll-off kifejezés rövidítése. Arra utal, hogy ezen kombinált szállítási mód alkalmazásakor a közúti szállítójárművek "saját ...
Uber sofőr legálisan? Nos, nem is olyan egyszerű, mint elsőre gondolnánk. De nézzük meg először azt, hogy mi is az az Uber. Az Uber egy közösségi utaztatás, amiben az a von...
Érdemes visszatérnie a buszvezető szakmához Korábban buszvezetőként dolgozott, de karriert váltott? Ha jelenlegi munkahelyével valamiért nem elégedett, és nemcsak a cégtől, hanem a szakmától is ...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Google+-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!