A gépkocsivezetők munkája során vannak olyan helyzetek, amikor a sofőr az általa kísért gépkocsival együtt más közlekedési eszközön utazik. Alapvetően két ilyen eset lehetséges, amikor Ro-Ro vagy Ro-La rendszerben továbbítódik a gépjármű . A másik eset pedig az, amikor az utazás ahhoz szükséges, hogy a sofőr a szálláshelyéről/egyéb tartózkodási helyéről odaérjen, vagy visszajusson a gondjaira bízott járműhöz.

Nézzük részletesen ezen esetek szabályozását, illetve ezen idők rögzítését a tachográfban!

GKI - Pihenőidő

GKI – Pihenőidő

Amikor a sofőr és a jármű együtt utazik

A kompon (Ro-Ro) és a vasúton (Ro-La) utaztatott szállító jármű sofőrje természetesen az utazási idő alatt nem vezet, vagyis nem lehet ezt az időszakot normál munkaként elszámolni. Ha az utazás ideje rövid, akkor a sofőr számára nem biztosítanak ágyat, illetve pihenőidőt, így ezt az időszakot a analóg tachográfban készenléti időnek, a digitális tachográf esetében „hajó” ikonnal kell rögzíteni. Ekkor az így rögzített idő a sofőrnek munkaidőbe tartozó készenléti időnek kell elszámolni. Abban az esetben viszont, ha a kompon vagy vasúton megtett utazás ideje hosszabb, a sofőr részére személyjeggyel igazolható kabint illetve vasúti hálókocsit és pihenőidőt kell biztosítani. Ebben az esetben az utazási tevékenységet ugyan úgy kell rögzíteni, mint az előbbieknél, de az utazással töltött teljes idő pihenőidőnek számít.

A pihenőidővel kapcsolatban előírás, hogy az időtartama maximum két esetben szakítható meg, és a megszakítások együttes ideje nem haladhatja meg az egy órát összesen. A Ro-Ro és Ro-La rendszerekben a behajózás/bevagonírozás előtt megkezdett pihenő egyszer megszakad a felszállás idejére, majd az utazással folytatódik, és újra megszakad a leszálláskor, végül a kihajózás/kivagonírozás utáni pihenőidővel folytatódik. A ki- és beszállás ideje nem haladhatja meg az egy órát, és a felsorolt szakaszoknak együttesen el kell érnie a 11 órát.

Amikor a sofőr a gépjárművéhez utazik

Ha a sofőrnek a tartózkodási helyéről a gépkocsihoz való eljutáshoz bármilyen utazási eszközt kell igénybe vennie (lehet ez saját autó, járatos busz vagy vonat, vagyis függetlenül attól, hogy a sofőr vezeti-e vagy sem), ennek az utazásnak az ideje egyéb munkának minősül. Ez alól az az egy eset kivétel, ha hálókocsijeggyel utazik, vagyis a pihenése biztosított, ekkor ez beleszámít a pihenőidőbe.

Tudjon meg többet is a témáról! Jelentkezzen GKI tanfolyamainkra és szerezze meg a szükséges képesítését még ma!

Hasonló cikkek

Egy jó szakma: belföldi és nemzetközi gépkocsiveze... Ha valaki frissen végzett belföldi és nemzetközi gépkocsivezető és mondjuk először keres munkát, ugyancsak örülni fog a netes találatoknak. Jóllehet a...
Elveszett tachográf chipkártya pótlása Az 1985. december 20-i 3821/85/EGK Tanácsi Rendelet és az azt módosító 1998. szeptember 24-i 2135/98/EK Európai Uniós Rendelet, valamint a 35/2006. (V...
Belgiumban büntetik a sofőröket, ha a vezetőfülkéb... Belgiumban a hatóság megbünteti azon gépkocsisofőröket, akik 45 órás heti pihenőidejüket a vezetőfülkében töltik el. Az új, 2014. június 21-én hatályb...
A megfelelő árurögzítés fontossága Az áruszállítás csak akkor történhet meg biztonságosan, ha a rakomány megfelelően rögzítésre kerül. A kérdés már csak az, hogy mi is a megfelelő rögzí...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Google+-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!