Ahhoz, hogy megértsük a pihenőidő illetve vezetésközi szünet szabályait, először vessünk egy pillantást a vezetési idő és a pihenés szabályaira! A pihenés és vezetés óráinak dinamikus, és szabály szerinti változását a tachográffal felszerelt gépjárművekben a műszer követi nyomon, sőt betartatja a sofőrrel az előírásokat. Érdemes ezeket az előírásokat pontosan és behatóan ismerni, mert a hatóságok igen szigorúak ezen a területen, és könnyen belefuthatunk egy büntetésbe vagy egy kényszerpihenőbe. Kerülje el a kellemetlenségeket és jelentkezzen még ma GKI tanfolyamainkra, ahol a kötelező dolgokon kívül számos hasznos dolgot is megtanulhat!

A vezetés szabályai

Egy sofőr egy huzamban maximum 4 és fél órát vezethet pihenés nélkül. Egy nap maximum 9 órát vezethet, ami hetente két alkalommal növelhető 10 órára. Egy hét alatt az összes vezetési idő nem haladhatja meg az 56, két hét alatt a 90 órát.

A vezetés megszakításának szabályai

Minden (maximum 4 és fél órás) vezetési ciklus után a sofőrnek minimum 45 perces szünetet kell tartania. Ez az úgynevezett vezetésközi szünet két részre osztható: először egy 15 perces, majd egy 30 perces szakaszra bonthatjuk a 4 és fél óra során. A megszakítás alatt a gépkocsivezető nem végezhet semmilyen munkát, ez azt idő regenerálódásra szolgál.

Pihenőidő, felfrissülés

Pihenőidő, felfrissülés

A pihenés szabályai

A rendszeres napi pihenőidő 11 óra/nap. Ez a mennyiség hetente háromszor 9 órásra csökkenthető. Az elmaradt napi pihenőidőket nem kell kompenzálni, visszapótolni! A rendszeres napi pihenőidő is megtartható két részben: egy 3 órás és egy 9 órás pihenési szakaszra bonthatjuk. A heti szinten számolt pihenőidő 45 óra, amely kéthetente egyszer 24 órásra csökkenthető, amit a tárgyhetet követő három héten belül kompenzálni kell. A heti pihenőidő kezdésével kapcsolatban előírás, hogy az előző pihenőidő végétől számított – tehergépkocsi vezetők esetében – 6*24 órán belül, autóbuszvezetőknél maximum 12*24 órát követően meg kell kezdeni. A csökkentés kompenzációját egy csökkentett napi, 9 órás pihenőidőhöz is hozzá lehet  kapcsolni és egyben megtartani.

Összefoglalás

Tehát a címben feltett kérdésre az a válasz, hogy a vezetésközi szünet 45 perces, két maximum 4 és fél órás vezetési szakasz közötti regenerálódásra szolgál, nincs szabad rendelkezése az idő felett a gépkocsivezetőnek, a készenlét jellege miatt nem pihenő idő. A pihenőidő viszont a sofőr munkán kívül töltött, alvást és feltöltődést szolgáló szabad rendelkezésű ideje, de mindkettő minimális mennyisége törvényben maghatározott. Ezt is és még sok más fontos dolgot is megtanulnak hallgatóink a GKI tanfolyamokon. Legyen Ön is hallgatónk és jelentkezzen még ma!

Hasonló cikkek

Az e-learning előnyeiről Az e-learning, vagy távoktatás lényegében két okból kifolyólag született meg: egyrészt az internettel a technikai feltételek adottá váltak, másrészt, ...
Érdemes GKI vizsgát tenni A GKI kártya megszerzéséhez, majd az öt évente történő megújításához is tanfolyamot kell végezni és GKI vizsgát kell tenni. Érvényes ez egyaránt az au...
Az összevont GKI alaptanfolyamról Két szakma egy képzés keretében az Öné lehet, akár már online is. Aki úgy dönt, hogy autóbuszvezető vagy tehergépkocsi vezető szeretne lenni, az elvég...
100%-ig balesetmentesek lesznek a Volvo kamionok Kamiont vezetni veszélyes üzem Sajnos kamionokkal számos baleset történik, ami nem csak emberi tragédiákat, hanem jelentős anyagi kárt is okozhat. A ...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!