Ahhoz, hogy megértsük a pihenőidő illetve vezetésközi szünet szabályait, először vessünk egy pillantást a vezetési idő és a pihenés szabályaira! A pihenés és vezetés óráinak dinamikus, és szabály szerinti változását a tachográffal felszerelt gépjárművekben a műszer követi nyomon, sőt betartatja a sofőrrel az előírásokat. Érdemes ezeket az előírásokat pontosan és behatóan ismerni, mert a hatóságok igen szigorúak ezen a területen, és könnyen belefuthatunk egy büntetésbe vagy egy kényszerpihenőbe. Kerülje el a kellemetlenségeket és jelentkezzen még ma GKI tanfolyamainkra, ahol a kötelező dolgokon kívül számos hasznos dolgot is megtanulhat!

A vezetés szabályai

Egy sofőr egy huzamban maximum 4 és fél órát vezethet pihenés nélkül. Egy nap maximum 9 órát vezethet, ami hetente két alkalommal növelhető 10 órára. Egy hét alatt az összes vezetési idő nem haladhatja meg az 56, két hét alatt a 90 órát.

A vezetés megszakításának szabályai

Minden (maximum 4 és fél órás) vezetési ciklus után a sofőrnek minimum 45 perces szünetet kell tartania. Ez az úgynevezett vezetésközi szünet két részre osztható: először egy 15 perces, majd egy 30 perces szakaszra bonthatjuk a 4 és fél óra során. A megszakítás alatt a gépkocsivezető nem végezhet semmilyen munkát, ez azt idő regenerálódásra szolgál.

Pihenőidő, felfrissülés

Pihenőidő, felfrissülés

A pihenés szabályai

A rendszeres napi pihenőidő 11 óra/nap. Ez a mennyiség hetente háromszor 9 órásra csökkenthető. Az elmaradt napi pihenőidőket nem kell kompenzálni, visszapótolni! A rendszeres napi pihenőidő is megtartható két részben: egy 3 órás és egy 9 órás pihenési szakaszra bonthatjuk. A heti szinten számolt pihenőidő 45 óra, amely kéthetente egyszer 24 órásra csökkenthető, amit a tárgyhetet követő három héten belül kompenzálni kell. A heti pihenőidő kezdésével kapcsolatban előírás, hogy az előző pihenőidő végétől számított – tehergépkocsi vezetők esetében – 6*24 órán belül, autóbuszvezetőknél maximum 12*24 órát követően meg kell kezdeni. A csökkentés kompenzációját egy csökkentett napi, 9 órás pihenőidőhöz is hozzá lehet  kapcsolni és egyben megtartani.

Összefoglalás

Tehát a címben feltett kérdésre az a válasz, hogy a vezetésközi szünet 45 perces, két maximum 4 és fél órás vezetési szakasz közötti regenerálódásra szolgál, nincs szabad rendelkezése az idő felett a gépkocsivezetőnek, a készenlét jellege miatt nem pihenő idő. A pihenőidő viszont a sofőr munkán kívül töltött, alvást és feltöltődést szolgáló szabad rendelkezésű ideje, de mindkettő minimális mennyisége törvényben maghatározott. Ezt is és még sok más fontos dolgot is megtanulnak hallgatóink a GKI tanfolyamokon. Legyen Ön is hallgatónk és jelentkezzen még ma!

Hasonló cikkek

A biztonság jegyében Vannak szakmák, melyek megszerzése mindig jó befektetés, ilyen a tehergépkocsi és az autóbuszvezető hivatás is, főleg most, amikor mindként szegmensbe...
Árufuvarozás az EU-ban 3,5 t-nál nagyobb járművekk... Közúti árutovábbítási engedély A 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet rendelet hatálya alá többek között a 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárművek,...
A pihenés fontosságáról Az Európai Unió pontosan megállapítja a vezetési és pihenőidő szabályait. Nem véletlenül azok a számok szerepelnek a meghatározásban, amelyek, így érd...
Hivatásosak az utakon Immár, lassan tíz éve, hogy kötelezővé tették a hivatásos sofőröknek a GKI vizsgát – persze előtte tanfolyamot –, amivel megszerezhető a GKI igazolván...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!