Az ADR jogszabályok szigorúak, egyértelműek, de időről-időre változnak, illetőleg újak jönnek helyettük. Ezért kell mindenkinek, aki veszélyes áru szállítással foglalkozik, ötévente ismeretfelújító tanfolyamon részt vennie, majd ADR vizsgát tennie. Enélkül sajnos a munkavégzés nem folytatható tovább.

ADR vizsga

ADR vizsga

Ezek az ADR jogszabályok, attól függően, hogy ki milyen szerepet tölt be a veszélyes áru szállításának a folyamatában, konkrét felelősségeket, teendőket határoznak meg. Ezekkel mindenkinek tisztában kell lennie, és egy ADR vizsga keretében, ötévente számot kell adnia a tudásáról. Az ADR vizsga összetétele természetesen annak a függvénye, hogy ki, milyen feladatot lát el a folyamatban: fuvarozó, csomagoló, biztonsági tanácsadó stb. Az pedig, hogy a szállítási folyamatban részt vevőknek csak ötévente kell tanfolyamon részt venni és ADR vizsgát tenni, több mint méltányolandó. Hogy miért? Mert a jogszabályok ennél gyakrabban változnak.

Minden páratlan év újat hoz

Minden közlekedési ágazatnak megvan a maga veszélyesáru-szállítási szabályzata, így a közútinak, azaz az ADR-nek is. Érdekességképpen mondjuk, hogy a változások nagyjából egybe esnek a vasúti azaz RID-re vonatkozó szabályozásokkal. Nyilvánvalóan ebben az ágazatban nem ADR vizsgát, hanem RID vizsgát kell tenni. Mindenesetre minden páratlan években módosulnak az előírások, így idén januártól is változtak. Az, hogy nem kell rögtön minden dolgozónak ADR vizsgát tennie, aki részt vesz a szállítási folyamatban, nem jeleni azt, hogy ezek a változások ne lépnének érvénybe és nem kell betartani őket. Van egy úgynevezett átmeneti időszak, ami hat hónap, azaz június 30-tól kell az áruszállításban érintett vállalkozásoknak alkalmazniuk az új szabályokat. A helyzet még így is szerencsés, mert például a légi szállítás esetében minden évben módosulnak a szabályok, amit szintén kötelező betartani.

Megoszlások

Tehát az öt évente történő ADR vizsga, több mint indokolt, már csak azért is, mert aki megszegi a szabályozásokat ugyancsak komoly büntetésre számíthat. Ennek mértéke szintén változó és régiónként is más. Míg nálunk milliós nagyságrendű a legmagasabb büntetés, addig az Amerikai Egyesült Államokban, akár 48 millió forint is lehet ennek a teteje, jóllehet, ott az ADR vizsga követelményei is szigorúbbak. Az, hogy pontosan milyen veszélyes áru szállítódik a közutakon, szintén változó. Az Európai Unióban például a gyúlékony folyadékok teszik ki a veszélyesáru-szállítások több mint felét, egész pontosan 57 százalékát. A gázok 14 százalékát, a maróanyagok 10, a környezetre veszélyes anyagok 7, a gyújtóhatású anyagok 4, a radioaktív, fertőző-, mérgező- és robbanóanyagok pedig a 8 százalékát. Ezek szállításának a módjáról az ADR vizsgán szintén számot kell adni. Állítólag a robotizáció 2025-re nagymértékben át fogja alakítani a szektor működését, de ez nem fogja érinteni sem a fuvarozókat, sem a biztonsági tanácsadókat, akiknek a továbbiakban is ADR vizsgát kell tenniük, hogy folytathassák a munkájukat.

Hasonló cikkek

Jogszabályok mentén – a Veszélyes áru bizton... Statisztikai adatok szerint jelenleg, megközelítőleg az összes szállított árumennyiségnek közel 15 %-a veszélyes áru, így ennek fényében van szükség v...
Mezőgazdasági vegyszerszállító szaktanfolyam A mezőgazdasági vegyszerek szállítása A mezőgazdasági vegyszerek teljes köre az ADR megállapodás hatálya alá tartozik. A 7/2011. (III. 8.) NFM rendel...
Biztonságban az utakon A veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó feladata sokrétű és nagy figyelmet kíván. A felelősségteljes munkakör folyamatosan kihívást támaszt a ...
ADR tanfolyam a biztonságért A veszélyes áruk szállítása összetett és bonyolult folyamat, így több ADR tanfolyam is végezhető, hogy utána a különböző területeken, megfelelő szakké...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!