Belgiumban a hatóság megbünteti azon gépkocsisofőröket, akik 45 órás heti pihenőidejüket a vezetőfülkében töltik el. Az új, 2014. június 21-én hatályba lépő királyi rendeletben olvasható bírságszabályok értelmében a vezetők 1800 eurós bírságot is kaphatnak azért, ha a gépjárműben pihennek. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szerint a rendelkezés diszkriminálja a külföldön dolgozó magyar sofőröket, ezért a szervezet egy levelet juttatott el tiltakozásképp a belgiumi nagykövethez.

Figyeljen oda, hogy a pihenőidőt az adott ország szabályai szerint mindig betartsa!

Figyeljen oda, hogy a pihenőidőt az adott ország szabályai szerint mindig betartsa!

A NiT meglátása

A levélben az ipartestület a szabályzást méltánytalan intézkedésnek nevezte. Ugyanis a magyar sofőrök biztonsági okokból gyakran veszik ki 45 órás pihenőidejüket a Belga Királyság belterületén a járművekben pihenve, hogy biztosíthassák a szállítmány sértetlenségét, illetve azt, hogy a gépkocsiban illegális bevándorlók ne rejtőzzenek el. A szervezet azt is megjegyezte, hogy az 1800 eurós (560 ezer forintos) bírság egy magyar gépkocsivezető számára rendkívül magas, hiszen közel kéthavi munkabérét teszi ki. A fentiekre hivatkozva az ipartestület a rendelet felülvizsgálatát kérte. Válaszában a Nagykövetség ígéretet tett arra, hogy felveszi a kapcsolatot az illetékes belga szakminisztériumokkal a magyar fuvarozókat érő versenyhátrány csökkentése érdekében.

A belga közlekedésügyi államtitkár válasza

A belga közlekedésügyi államtitkár a Magyarország belgiumi nagykövetének küldött levelében felhívta a figyelmet arra, hogy a jogszabály nem most keletkezett: már az 561/2006 sz. EC Rendelet 8.8 cikkelye kimondta, hogy a gépkocsisofőrök legfeljebb a napi vagy a csökkentett heti pihenőidejüket tölthetik el a járművön, így a teljes hetit nem. Az újdonság csupán a bírság kiszabásának lehetősége büntetőeljárás indítása helyett. A közlekedésügyi államtitkár megértette a sofőrök azon törekvését, hogy gondoskodni szeretnének járművük és szállítmányuk biztonságáról; azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy mindezt csak a vonatkozó jogi elvek betartása mellett tehetik. Illetve arra is emlékeztetett, hogy az az időszak, amely alatt a GKI sofőrök különböző feladatokkal (például a gépjármű folyamatos ellenőrzésével) vannak megbízva, nem minősíthető pihenőidőnek. A fentiek szerint a sofőrök tehát a heti rendes pihenőidőt csak számlával bizonyíthatóan kereskedelmi szálláshelyen tölthetik el. A szakmai szervezetek azonban továbbra is nehezményezik ezt a megoldást, így újabb fejlemények várhatók az ügyben.

Amennyiben Ön is naprakész tudással szeretné megszerezni GKI képesítését, tekintse meg tanfolyam kínálatunkat és jelentkezzen képzéseinkre!

Hasonló cikkek

GKI vizsga menete – elmélet és gyakorlat A GKI képzések fajtái A közúti fuvarozásban dolgozó járművezetők munkavégzésének feltétele az Európai Unióban a GKI (Gépjárművezető Képesítési Igazol...
Elveszett GKI kártya és pótlása A közúti szállítással foglalkozók rengeteget utaznak, nem csoda, hogy elő-előfordul, hogy elveszítik – vagy még rosszabb esetben ellopják tőlük –  a G...
A helyes rakományrögzítés 10 alapszabálya Vannak bizonyos szabályok, amelyeknek a szállított áru jellegétől függetlenül teljesülniük kell a rakományrögzítésnél ahhoz, hogy a rakomány biztonság...
GKI tehergépkocsi vezetői alapképzés A tehergépkocsi vezetői alapképzés megszerzésére kötelezett minden, a közúti közlekedésben részt venni szándékozó, C, C1, alapkategóriájú vagy C+E, C1...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Google+-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!