Belgiumban a hatóság megbünteti azon gépkocsisofőröket, akik 45 órás heti pihenőidejüket a vezetőfülkében töltik el. Az új, 2014. június 21-én hatályba lépő királyi rendeletben olvasható bírságszabályok értelmében a vezetők 1800 eurós bírságot is kaphatnak azért, ha a gépjárműben pihennek. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szerint a rendelkezés diszkriminálja a külföldön dolgozó magyar sofőröket, ezért a szervezet egy levelet juttatott el tiltakozásképp a belgiumi nagykövethez.

Figyeljen oda, hogy a pihenőidőt az adott ország szabályai szerint mindig betartsa!

Figyeljen oda, hogy a pihenőidőt az adott ország szabályai szerint mindig betartsa!

A NiT meglátása

A levélben az ipartestület a szabályzást méltánytalan intézkedésnek nevezte. Ugyanis a magyar sofőrök biztonsági okokból gyakran veszik ki 45 órás pihenőidejüket a Belga Királyság belterületén a járművekben pihenve, hogy biztosíthassák a szállítmány sértetlenségét, illetve azt, hogy a gépkocsiban illegális bevándorlók ne rejtőzzenek el. A szervezet azt is megjegyezte, hogy az 1800 eurós (560 ezer forintos) bírság egy magyar gépkocsivezető számára rendkívül magas, hiszen közel kéthavi munkabérét teszi ki. A fentiekre hivatkozva az ipartestület a rendelet felülvizsgálatát kérte. Válaszában a Nagykövetség ígéretet tett arra, hogy felveszi a kapcsolatot az illetékes belga szakminisztériumokkal a magyar fuvarozókat érő versenyhátrány csökkentése érdekében.

A belga közlekedésügyi államtitkár válasza

A belga közlekedésügyi államtitkár a Magyarország belgiumi nagykövetének küldött levelében felhívta a figyelmet arra, hogy a jogszabály nem most keletkezett: már az 561/2006 sz. EC Rendelet 8.8 cikkelye kimondta, hogy a gépkocsisofőrök legfeljebb a napi vagy a csökkentett heti pihenőidejüket tölthetik el a járművön, így a teljes hetit nem. Az újdonság csupán a bírság kiszabásának lehetősége büntetőeljárás indítása helyett. A közlekedésügyi államtitkár megértette a sofőrök azon törekvését, hogy gondoskodni szeretnének járművük és szállítmányuk biztonságáról; azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy mindezt csak a vonatkozó jogi elvek betartása mellett tehetik. Illetve arra is emlékeztetett, hogy az az időszak, amely alatt a GKI sofőrök különböző feladatokkal (például a gépjármű folyamatos ellenőrzésével) vannak megbízva, nem minősíthető pihenőidőnek. A fentiek szerint a sofőrök tehát a heti rendes pihenőidőt csak számlával bizonyíthatóan kereskedelmi szálláshelyen tölthetik el. A szakmai szervezetek azonban továbbra is nehezményezik ezt a megoldást, így újabb fejlemények várhatók az ügyben.

Amennyiben Ön is naprakész tudással szeretné megszerezni GKI képesítését, tekintse meg tanfolyam kínálatunkat és jelentkezzen képzéseinkre!

Hasonló cikkek

Mit kell tudni a CMR fuvarlevélről? A fuvarozás során rengeteg szabályt be kell tartani, és kiemelkedő fontossága van a megfelelő dokumentumok kitöltésének. Ezen dokumentumok nélkül s...
GKI tanfolyam bárhol Egyszerűen és rugalmasan is elvégezhetőek a továbbképzések. A tehergépkocsi vezetőknek és az autóbuszvezetőknek is öt évente továbbképzésen, egy ismer...
A GKI tanfolyamon és utána Az, aki hivatásos sofőr akar lenni, és tehergépkocsit szeretne vezetni, annak mindenekelőtt egy GKI tanfolyamon kell részt vennie, hogy megszerezhesse...
Elveszett tachográf chipkártya pótlása Az 1985. december 20-i 3821/85/EGK Tanácsi Rendelet és az azt módosító 1998. szeptember 24-i 2135/98/EK Európai Uniós Rendelet, valamint a 35/2006. (V...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!