Az 561/2006 EU rendelet értelmében 2007. április 11-étől jelentős változások történtek a közúti személy- és áruszállításban. A sofőröknek nemcsak GKI kártyával kell rendelkezniük ahhoz, hogy szabályosan vezessenek: a fenti rendelet meghatározza a vezetésre fordított maximum, illetve a pihenésre fordított minimum időt napi, heti és kétheti előírások formájában. E szerint a napi vezetési idő összesen nem haladhatja meg a 9 órát, azonban heti 2 alkalommal 1-1 órával meghosszabbítható. A heti vezetési idő legfeljebb 56 óra, a kétheti pedig 90 óra lehet. 4,5 órás vezetés után a gépkocsi sofőrnek egy 45 perces szünetet kell tartania, amelyet egy 15 és egy 30 perces szünettel helyettesíthet. A megszakítások sorrendje nem cserélhető fel!

Fontos a pihenőidő betartása

Fontos a pihenőidő betartása

A napi pihenőidő legalább 11, a heti pedig 45 óra

Ezen kívül a gépkocsivezetőnek a napi és heti munka befejeztével pihenőidőt kell tartania: a napi legalább 11 óra legyen, de két részre is bontható, ám ebben az esetben az egyik szakasz legalább 3, a másik pedig 9 óra legyen. Itt sem cserélhető fel a sorrend! A sofőr csökkentett napi pihenőidőt is tarthat, de legfeljebb heti hármat. A gépkocsivezető heti rendszeres pihenőideje minimum 45 óra kell legyen, illetve csökkentheti legkevesebb 24 órára, ám ezt 3 héten belül kompenzálnia kell egy másik legalább 9 órás napi pihenőidőhöz kapcsolva. Két héten belül legfeljebb egyszer lehet csökkenti a heti pihenőidőt. A heti pihenőidők között 6×24 óránál több nem telhet el.

Ellenőrzés és bírság

A hatóság az 57/2007. (III. 31.) kormányrendelet alapján fokozottan ellenőrzi a pihenőidők betartását, és a jogszabályok be nem tartása esetén bírsággal sújthatja a vezetőt. Ellenőrzés során a vezetési és pihenőidőket, az adatrögzítő (tachográf) lapok, a járművezetői kártya és a közúti szállításhoz szükséges dokumentumok meglétét, helyes kitöltését és érvényességét vizsgálják, akár 28 napra visszamenőleg. A megszakítás nélküli folyamatos vezetési idő túllépése esetén időtartamtól függően a vezető 50–200 ezer forintos büntetést kaphat. (Ha például 6 perccel lépi túl, 50 ezer; ha 10-15 százalékban, 200 ezer forintos bírság jár.) A szabálysértés az EU-n belül bárhol történhet; az uniós bírságok a fentiek többszörösei is lehetnek. Fontos, hogy a gépkocsivezető tisztában legyen a tachográf  helyes kezelésével! Cégünk ezzel kapcsolatban is indít tanfolyamokat, valamint természetesen GKI tanfolyamok széles választékával várunk minden érdeklődőt!

Frissítés: Cikkünk folytatása – Belgiumban büntetik a sofőröket, ha a vezetőfülkében pihennek

Hasonló cikkek

Érdemes visszatérnie a buszvezető szakmához Korábban buszvezetőként dolgozott, de karriert váltott? Ha jelenlegi munkahelyével valamiért nem elégedett, és nemcsak a cégtől, hanem a szakmától is ...
Elveszett GKI kártya és pótlása A közúti szállítással foglalkozók rengeteget utaznak, nem csoda, hogy elő-előfordul, hogy elveszítik – vagy még rosszabb esetben ellopják tőlük –  a G...
Az összevont GKI alaptanfolyamról Két szakma egy képzés keretében az Öné lehet, akár már online is. Aki úgy dönt, hogy autóbuszvezető vagy tehergépkocsi vezető szeretne lenni, az elvég...
A buszsofőrök 25 százalékának még nincs GKI vizsgá... Bár 2013. szeptember 10. óta kizárólag egy a szakmai képesítést igazoló GKI kártya birtokában lehet buszt vezetni; 2014. július végi adatok szerint a ...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!