Az ADR a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás. Accord européen relatif au transport international des marchandies Dangereuses par Route, az ugyanezen kifejezés francia nyelvű kezdő betűiből (Accord Dangreuses Route) összerakott rövidítés. Már több mint 50 éve, 1957-ben Genfben jött létre, Magyarország 1979-ben csatlakozott az ADR-hez. Az 1979. évi 19. törvényerejű rendelettel került be a magyar jogrendbe. Belföldi szállításokra történő alkalmazását a 61/2013. (X. 17.) NFM rendelet írja elő.

ADR tanfolyam és vizsga

ADR tanfolyam és vizsga

Mi minősül veszélyesnek?

Az ADR jelentése tehát veszélyes áruszállításra vonatkozik, de mi az a veszélyes áru? Veszélyes árunak nevezzük azokat az áruféleségeket (anyagokat és tárgyakat), amelyek a szállításuk során tűz- és robbanásveszélyt, egészségkárosító (főként maró, mérgező) hatást vagy környezetkárosító tulajdonságokat hordoznak. A veszélyes áruk a szabályzatokban leírt módon valamely UN-számot, magyarul ENSZ-számot kapnak és különböző osztályokba sorolják őket. Jelenleg 9 ilyen osztály van, de az ADR előírásait a technikai haladásnak megfelelően folyamatosan fejlesztik. A módosítások és kiegészítések általában 2 évenként lépnek hatályba, így az ADR jelenése vagy inkább jelentéstartománya is időről-időre változik. A módosításokat belföldi ágazati miniszteri rendelettel hirdetik meg, benne az ADR belföldi alkalmazására vonatkozó eltérésekkel.

Jelölés

A veszélyes árut szállító járműveket meg kell jelölni, aminek az eszköze a veszélyt jelző (narancssárga) táblák. Az ADR szerint ennek két fajtája van: a szám nélküli (sima) veszélyt jelző tábla és a számos veszélyt jelző tábla. Szerepük egyrészt az, hogy figyelmeztessék a közlekedés többi résztvevőjét, hogy a jármű veszélyes rakománnyal közlekedik, másrészt a katasztrófa elhárító egységeknek a megfelelő információ biztosítása.

A veszélyek miatt illetéktelen nem nyithatja fel a csomagolást! Ezért a veszélyes anyagot tartalmazó küldemény csomagolására elhelyezett jelölésekkel, úgynevezett bárcákkal hívják fel a figyelmet a küldemény veszélyes tulajdonságára. Meghatározott esetekben a járművekre is el kell helyezni ezeket a jelöléseket, mint például a tartányos járműveken, mert itt a tartány az anyag „csomagolása”.

ADR másutt

Az ADR jelentése és szabályozása a közúti közlekedésre vonatkozik, de mindenhol megvan a maga megfelelője. A légi közlekedésben ez az ICAO Műszaki Utasítás (TI)/(IATA DGR), a tengeri közlekedés az IMDG kódex, a vasúti fuvarozásban ezt hívják RID-nek, a belvízi (folyami) szállításban pedig ADN (ADNR / ADND) a neve.

Hasonló cikkek

Miről szól az ADR 1.3 fejezete? Veszélyes áruk A veszélyes áruk csoportjába tartozó anyagok és termékek kezelése nagy körültekintést kíván. Ezek a termékek vagy mérgező, illetve ron...
A szippantósoknak is kell ADR tanfolyamot végezni?... Aki járt falura nyaralni – vagy esetleg mai napig ott él – biztos szembesült már azzal, hogy akármilyen visszataszítónak képzeljük el a munkáját, egy ...
Az ADR vizsga örökké tart? Mindannyian tudjuk már – hiszen itt a blogon is sokszor volt róla szó –, hogy az ADR különféle tanfolyamai arra szolgálnak, hogy a veszélyes anyagokka...
A veszélyes áruk ADR-osztályozása A veszélyes árunak – melynek szállítására az ADR (a Veszélyes Áruk Szállításáról szóló Európai Megállapodás) Magyarországon 1979. óta vonatkozik – azo...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Google+-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!