Az ADR a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás. Accord européen relatif au transport international des marchandies Dangereuses par Route, az ugyanezen kifejezés francia nyelvű kezdő betűiből (Accord Dangreuses Route) összerakott rövidítés. Már több mint 50 éve, 1957-ben Genfben jött létre, Magyarország 1979-ben csatlakozott az ADR-hez. Az 1979. évi 19. törvényerejű rendelettel került be a magyar jogrendbe. Belföldi szállításokra történő alkalmazását a 61/2013. (X. 17.) NFM rendelet írja elő.

ADR tanfolyam és vizsga

ADR tanfolyam és vizsga

Mi minősül veszélyesnek?

Az ADR jelentése tehát veszélyes áruszállításra vonatkozik, de mi az a veszélyes áru? Veszélyes árunak nevezzük azokat az áruféleségeket (anyagokat és tárgyakat), amelyek a szállításuk során tűz- és robbanásveszélyt, egészségkárosító (főként maró, mérgező) hatást vagy környezetkárosító tulajdonságokat hordoznak. A veszélyes áruk a szabályzatokban leírt módon valamely UN-számot, magyarul ENSZ-számot kapnak és különböző osztályokba sorolják őket. Jelenleg 9 ilyen osztály van, de az ADR előírásait a technikai haladásnak megfelelően folyamatosan fejlesztik. A módosítások és kiegészítések általában 2 évenként lépnek hatályba, így az ADR jelenése vagy inkább jelentéstartománya is időről-időre változik. A módosításokat belföldi ágazati miniszteri rendelettel hirdetik meg, benne az ADR belföldi alkalmazására vonatkozó eltérésekkel.

Jelölés

A veszélyes árut szállító járműveket meg kell jelölni, aminek az eszköze a veszélyt jelző (narancssárga) táblák. Az ADR szerint ennek két fajtája van: a szám nélküli (sima) veszélyt jelző tábla és a számos veszélyt jelző tábla. Szerepük egyrészt az, hogy figyelmeztessék a közlekedés többi résztvevőjét, hogy a jármű veszélyes rakománnyal közlekedik, másrészt a katasztrófa elhárító egységeknek a megfelelő információ biztosítása.

A veszélyek miatt illetéktelen nem nyithatja fel a csomagolást! Ezért a veszélyes anyagot tartalmazó küldemény csomagolására elhelyezett jelölésekkel, úgynevezett bárcákkal hívják fel a figyelmet a küldemény veszélyes tulajdonságára. Meghatározott esetekben a járművekre is el kell helyezni ezeket a jelöléseket, mint például a tartányos járműveken, mert itt a tartány az anyag „csomagolása”.

ADR másutt

Az ADR jelentése és szabályozása a közúti közlekedésre vonatkozik, de mindenhol megvan a maga megfelelője. A légi közlekedésben ez az ICAO Műszaki Utasítás (TI)/(IATA DGR), a tengeri közlekedés az IMDG kódex, a vasúti fuvarozásban ezt hívják RID-nek, a belvízi (folyami) szállításban pedig ADN (ADNR / ADND) a neve.

Hasonló cikkek

ADR biztonsági tanácsadó alkalmazása A Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás írja elő, hogy ADR biztonsági tanácsadót kell alkalmaznia minden olyan vál...
ADR tartányos alapképzés Ugye, ha már van nem-tartányos alapképzés, azt várnánk, hogy tartányos alapképzés is legyen? A dolog ennél egy picit bonyolultabb, itt az idő, hogy re...
Az ADR nem-tartányos tanfolyamra épülő kiegészítés... Aki veszélyes áruk szállításával akar foglalkozni, annak speciális tanfolyamokat kell elvégezni. Az ADR (azaz a francia „Accord européen relatif au tr...
Biztonságban az utakon A veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó feladata sokrétű és nagy figyelmet kíván. A felelősségteljes munkakör folyamatosan kihívást támaszt a ...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!