A veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó feladata sokrétű és nagy figyelmet kíván. A felelősségteljes munkakör folyamatosan kihívást támaszt a szakemberek felé, így a napi munkavégzés során senki nem fog unatkozni, aki ezt a pályát választja. Ugyanakkor egy életre szóló pályamodellt kínál a szakma.

Biztonságban az utakon

Sokan lehet, hogy nem tudják, de az összes szállított árumennyiségnek közel 15 %-át teszi ki a veszélyes áru. Ez első hallásra nem tűnik soknak, de ha belegondolunk abba, hogy mennyi árú mozog naponta Magyarország és Európa útjain, akkor nagyon is az. Nem véletlen, hogy folyamatosan szakemberhiány van a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadókból, az iparágban tevékenykedő cégek pedig halásszák a jó szakembereket. A különböző technológiák fejlődésével, a csomagolás, előkészítés és fuvarozás is egyre nagyobb szakértelmet követel, ami szintén a megfelelő tudással rendelkező veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadók malmára hajtja a vizet. Értjük mindezt úgy, hogy növekedik a munkájukra az igény.

Jogszabály írja elő a foglalkoztatást

Veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadót köteles megbízni minden vállalat, amely a veszélyes áruk szállításában érintett. A szállítás “háztól-házig” tart és bele tartozik valamennyi tevékenység, mely a szállításhoz kapcsolódik, ilyen a csomagolás, ki- és bepakolás, töltés, ürítés vagy éppen a közbenső tárolás. A veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó fő feladata, hogy elősegítse a hatályos szabályoknak megfelelő és a lehető legbiztonságosabb módon történő árú szállítást. Figyelemmel kíséri a jogszabályok, előírások betartását, valamint ellenőrzéseket tart telephelyen belül és kívül egyaránt. A veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadónak hozzá kell járulnia, illetőleg elő kell segítenie egy olyan szállítási struktúra kiépítést, amely felelősségteljesen és biztonságosan valósítja meg a teljes szállítási folyamatot. Ugyanakkor a feladatkörének része az is, hogy tanácsot ad a vállalkozásnak szállítóeszközök, járművek, csomagolóanyagok beszerzéséről. Kivizsgálja a szállítás vagy ki- és berakás során történt esetleges baleseteket, ezekről jelentést készít és tesz a megfelelő szervek felé.

Alap és ismeretfelújító tanfolyam

Talán a fentiekből is lehet gondolni, hogy a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó képzés, nem a legkönnyebb tanfolyamok közé tartozik. A tanfolyamon többek között meg kell tanulni az ADR osztályok anyagaival kapcsolatos ismereteket, a közlekedési alágazatokra vonatkozó szabályokat és még számos szakmai dolgot, hogy a későbbiekben mindenki megfelelően lássa el a munkáját. A sikeres vizsga után öt évig lehet jogszerűen dolgozni az ágazatban, ismeretfelújító képzésen kell részt venni. A tanfolyam elvégzését követően a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadónak szintén vizsgát kell tennie a szállítási módokból illetőleg a már fent említett osztályokból is.  Az ismeret felújításra többek között a gyakorta változó rendeletek és jogszabályok miatt van szükség.

Hasonló cikkek

Veszélyes áru szállítás és az alagutak A veszélyes anyagok nemzetközi szállítása során a teherautó sofőrje számos esetben szembesülhet olyan domborzati jellemzőkkel és mesterségesen épített...
Az utak testőrei Nem volna szép dolog rangsorolni azokat a munkánkat, melyeket hivatásszerűen űznek kormánykerék mögött, de az biztos, hogy az ADR egy egészen speciáli...
Az ADR jelentése Az ADR a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás. Accord européen relatif au transport international des marchandies...
Képzés és továbbképzés Az ADR biztonsági tanácsadó munkája, illetőleg a hozzá kötődő jogszabályok meglehetősen komplexek, így az alapképzés elvégzése után, ötévente ismeretf...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!