A különböző terhek emelésére és adott távolságra való szállítására szolgáló emelőgép, a daru legfontosabb alkotórészei az emelőmű és a mozgatómű. Az eszközt már az ókorban is használták többek közt a mezőgazdaság, a közlekedés és az építőipar területén. A daruk eleinte emberi, állati vagy vízenergiával működtek, ma pedig villamos hajtással vagy belsőégésű motorral üzemelnek. A darunak, melynek vezérlését OKJ-s emelőgép-kezelői tanfolyamunkon sajátíthatja el, az alábbi típusai ismertek:

Futódaru

A futódarut jellemzően üzemcsarnokokban használják. Hídszerkezete a csarnok falaira fektetett síneken vagy vasbeton oszlopokon mozog, amelyeken a négykerekű, sínen mozgó kocsi, a futómacska fut. Erre szerelik a kötéldobot, a villanymotort és a fogaskerekes hajtóművet.

Autódaru

Autódaru

Autódaru

A gépkocsi alvázára szerelt daru az egyik legmozgékonyabb emelőgép. Általában a jármű dízelmotorja működteti.

Bakdaru

A futódaruhoz hasonló felépítésű, illetve működtetésű bakdaru sínje a talajszinten áll, szerkezete keretet képez.

Úszódaru

A kikötői munkáknál, hajók mentésénél és hidak építésénél alkalmazott darutípus kialakításánál a legfontosabbak a stabilitási szempontok, illetve a minden irányban történő könnyű manőverezés.

Konténerdaru

A speciális darukkal konténerek mozgatását végzik. Az áru teherautóra, vagonokra, és hajóra rakodásához különböző emelőgépeket használnak.

Toronydaru

A toronydarukat építkezéseknél használják. A berendezés nagy emelési magassággal és kis teherbírással rendelkezik. A darut sínen gördülő kocsira, autóra vagy utánfutóra szerelik.

Kikötői daru

A kikötői rakodásra használt daruk acélszerkezete általában négy lábon áll, gémjük dönthető, teherbírásuk nagy, és konzolos szerkezettel rendelkeznek.

Bármelyik fenti darutípus kezelését szeretné elsajátítani, OKJ-s tanfolyamunkon megszerezheti az ehhez szükséges ismereteket. OKJ-s képzésükön a nem önjáró és az önjáró emelőgépek működtetését egyaránt megtanulhatja. A tanfolyamot elvégezve kezelhet például híd- vagy futódarut, emelőasztalt, emlőállványt, villamos emelőt, mobil emelőgépet, gépjárműemelő-hátfalat, mobil szerelőállványt, reptéri chartering járművet, mobil szerelőkosarat, hidraulikus szerelőkosaras járművet, konténeremelőt, autódarut, lánctalpas darut vagy járműre szerelt darut.

Hasonló cikkek

Még fél év haladék a gépkezelőknek – 2016. j... Hozzávetőleg fél éves türelmi időt kaptak azok a gépkezelők, akik még nem szerezték meg új OKJ-s bizonyítványukat. Többször beszámoltunk róla, hogy 20...
OKJ-s targonca tanfolyam Budapesten A logisztika napjainkban egy igen dinamikusan fejlődő iparág, így egy targonca tanfolyam elvégzése után a sikeres vizsgázó nagy eséllyel lesz képes ar...
Milyen feladatokból tevődik össze az OKJ targonca ... Hogyan tehetünk le targonca vizsgát? Az Építő- és anyagmozgató gép kezelője szakmacsoporton belül a targonca szakmairányra vonatkozó képzettséget kül...
Mi a különbség a gépkezelő OKJ és NKH vizsga közöt... Nagyon sokszor írtunk már ezen a blogon a Országos Képzési Jegyzékben meghatározott rendszerben történő  targoncás és egyéb gépkezelői képzésekről. Ar...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Google+-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!