Az ADR vizsgát mindenkinek komolyan kell venni, aki veszélyes áruval foglalkozik. A veszélyes áruk szállítása bonyolult feladat, így nem véletlen, hogy szigorú ADR vizsgához kötik. A feladótól kezdve az átvevőig, aki benne van a szállítási folyamatban, felelősségteljes munkát végez, hiszen az áru a környezetet és az emberi egészséget is veszélyeztetheti, ezért a precizitás és az odafigyelés elengedhetetlen a szegmensben.

ADR vizsga

ADR vizsga

Az ADR-megállapodást aláíró országok számára a veszélyes áruk európai közúti szállítása esetén az előírások betartása kötelező, annak megszegése pedig szigorú büntetést von maga után. Az ADR a veszélyes áruk fajtáit egy pontos kritériumrendszer alapján csoportosítja, természetesen az ADR vizsgán ezt is tudni kell. Az úgynevezett ADR osztályokba, többek között olyan anyagok tartoznak, mint a gázok, a gyúlékony folyadékok, a mérgező anyagok, a radioaktív anyagok vagy a szerves peroxidok. Ezek más csomagolási és más szállítási technológiákat igényelnek, érthető, hogy az ADR vizsgán is szerepelnek, legyen szó tartányos vagy nem tartányos szállítási módokról. Az utóbbi, rögtön két részre oszlik: az ömlesztett és a küldeménydarabos szállításra. Az ömlesztett áru az ADR szerint csomagolás nélkül, konténerben, fedett, ponyvás vagy nyitott járművön fuvarozható. A küldeménydarab a csomagolási művelet végterméke, amely a feladásra kész csomagolóeszközből, nagycsomagolásból vagy IBC-ből és tartalmából áll. A fentiek persze csak minimális információt tartalmaznak, az ADR vizsgán jóval behatóbban kell ismertetni a szállítási módokat, jóllehet előtte a tanfolyamon meg is tanulja az anyagot a hallgató. Ha ez mégsem így történne, akkor valószínűleg elsőre nem fog sikerülni az ADR vizsga.

A tartány

Tartányos szállítási mód szintén külön képzést igényel és külön ADR vizsgát is kell tenni belőle, akkor beszélhetünk tartányos szállításról, ha a veszélyes árut rögzített vagy leszerelhető tartányban, battériás járműben, többelemes gázkonténerekben (MEG-konténer), tartány cserefelépítményekben vagy tankkonténerben, mobil tartányban szállítják. Az ADR vizsgán, arról is be kell számolni, hogy erre a szállítási módra több vonatkozásban is szigorúbb előírásokat kell alkalmazni, mint a küldeménydarabos és ömlesztett szállításoknál. Hogy miért, az a tanfolyamon ki fog derülni.

Veszélyességi bárcák

Az ADR vizsgán gyakran szerepelnek az úgynevezett veszélyességi bárcák is. Mik ezek valójában? Nos, küldeménydarabos szállításánál általában veszélyességi és kezelési bárcákkal is meg kell jelölni a küldeményt. A tanfolyamon érdemes odafigyelni, hogy ne legyen probléma az ADR vizsgán, mivel a bárcák felhelyezése szigorú szabályokhoz kötött. A veszélyességi bárca csúcsára állított négyzet alakú jelkép, mérete a küldeménydarabokon általában 10×10 cm-es. A bárcák kismértékben fedhetik egymást, de a főveszélyre utaló bárcának és az összes bárcán lévő számnak, teljes mértékben láthatónak, illetve a jelképeknek felismerhetőnek kell lenniük. Reméljük a fenti csekély ízelítőből is kitűnik, hogy alaposan fel kell készülnie az ADR vizsgára annak, aki valamilyen formában veszélyes áru szállítással akar foglalkozni.

Hasonló cikkek

Radioaktív anyagok szállítása A radioaktív anyagok az ADR szabályozás szerint a 7 osztályba tartoznak. Kezelésükre és szállításukra több szabály is vonatkozik, például a 1996. évi ...
Kockázati tényező A veszélyes áruk szállításával kapcsolatban a hatóságok mindig is szigorú szankciókkal éltek, a nem megfelelő szállítás, illetőleg árukezelés büntetés...
A biztonsági tanácsadó feladatai Az ADR 1.8.3 előírásai, illetve a 25/2014 (IV.30.) NFM rendelet szerint a veszélyes áruk közúti, vasúti vagy belvízi, tartányos vagy nemtartányos, öml...
Az ADR tanácsadó szerepe a vállalat életében Korábbi cikkünkben azt fejtegettük, hogy az ADR tanácsadó alkalmazása törvényileg kötelező az ADR hatálya alá tartozó árukkal dolgozó vállalkozások sz...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Google+-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!