A logisztika vagy az építőipar területén, illetve hasonló iparágakban tevékenykedő munkavállalók egy OKJ-s targoncavezetői képzés keretében sajátíthatják el azokat az ismereteket, melyek a targoncák biztonságos üzemeltetéséhez szükségesek. Rendeltetésük szerint megkülönböztetünk szállító-, vontató- és emelőtargoncákat. Az OKJ-s targoncatanfolyamon a mindhárom kezelésével kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat elsajátíthatják a jelentkezők. A három, a szerkezeti kialakítás tekintetében egymástól különböző típus eltérő anyagmozgatási feladatokra alkalmazható. Ezen targoncák vezérlése, hajtása és kormányzása is különbözőképpen zajlik.

A szállítótargoncák alkalmazása

A szállítótargoncák legfontosabb jellemzője a teherszállításra alkalmas rakfelület, amelyet ömlesztett anyag esetén oldalfalakkal látnak el. A gép rakodása külső segítséggel történhet. A targoncák teherbírása jellemzően 600–3000 kg, és a terhet önműködő ürítéssel távolítják el a billenő rakfelületről. A targonca irányítása, vezérlése történhet kormánykerékkel, pedálokkal vagy karokkal. Működtetésük szempontjából villamos és belsőégésű motoros targoncákat különböztetünk meg. Előbbiek jellemzően háromkerekűek és kis teherbírásúak.

Targonca - OKJ-s targoncavezető tanfolyam

Targonca – OKJ-s targoncavezető tanfolyam

 A vontató- és emelőtargoncák előnyei

A vontatótargoncákat 500–5000 kg-os pótkocsik vontatására használják. Előnyük, hogy segítségükkel növelhető az egy forduló során mozgatható áru mennyisége, illetve csökkenthető a targonca fel- és lerakodásának ideje. A belsőégésű vontatótargoncák vezetőülésesek; a villamos meghajtásúak viszont gyalogkíséretűek is lehetnek. Az emelőtargoncákat terhek emelésére használják; azonban ezek a szállítótargoncákkal egyetemben vontatásra is alkalmazhatók; ezek üzemeltetése és biztonságos használata OKJ-s tanfolyamunkon szintén elsajátítható.

A targonca-vizsgák típusai

A targonca-vizsgák most is gépcsoportokra szerveződnek. Míg a korábbi rendszerben a targoncák hajtómotorja szerint lehetett vizsgázni, most a targonca irányítási rendszerén alapulnak a gépcsoport-besorolások. Ezek szerint választani lehet vezetőüléses-, vezetőállásos- és gyalogkíséretűtargonca-vizsga között.

Hasonló cikkek

NKH-s vizsga? NFM vizsga? Egyik sem! ITM vizsga Mindenki csak NKH vizsgának ismerte, holott hivatalosan egy ideje már NFM vizsga volt a megnevezés. Ha nem tudta, vagy nem jegyezte meg, akkor ne is t...
Idéntől változik a vizsgarendszer Miután a korábbi NKH helyett a KAV Kft. (Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont) kezébe került a hatósági vizsgáztatás joga, így idéntől megváltozi...
NKH-s Gyakorlati Kiegészítő Típusvizsga Átalakulások az OKJ rendszerében Az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) rendszere 2010 óta többször is átalakításon esett át. Az új OKJ rendszert meghatár...
Egy sikeres szakma – Építő- és anyagmozgató ... Nem a legfrissebb, 2014-es adat, de még így is beszédes, miszerint két évvel ezelőtt 7987 tanuló tett sikeres vizsgát és szerezte meg építő- és anyagm...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!